Predică la Duminica Ortodoxiei


Pr. Ilie Cleopa

Iubiţi credincioşi,

Biserica lui Hristos dreptmăritoare prăznuieşte astăzi un mare aşezămînt apostolesc şi sobornicesc, anume cultul sfintelor icoane. Acesta s-a aşezat prin hotărîrea Sfîntului şi marelui Sinod Ecumenic al şaptelea de la Niceea din anul 787, la care au luat parte trei sute şaizeci şi şapte de Sfinţi Părinţi şi o sută treizeci şi şase de arhimandriţi şi stareţi de mănăstiri. Sinodul a fost condus din partea Bisericii Ortodoxe de Răsărit de Sfîntul Tarasie patriarhul Constantinopolului. Din partea Bisericii de Apus a fost Petru, arhiepiscopul Romei, însoţit de Petru, prezbiter şi egumen al mănăstirii Sfîntul Sava din Roma, din partea papei Adrian.

Toţi aceşti Sfinţi Părinţi au hotărît cinstirea Sfintelor Icoane şi au dat anatema pe toţi ereticii luptători de icoane, de la care mulţi sfinţi au suferit mari prigoane şi moarte timp de aproape două secole, de la Leon Isaurul, primul luptător împotriva sfintelor icoane şi pînă la Teofil cel de pe urmă. După moartea lui Teofil, prin rîvna împărătesei Teodora şi a Sfinţilor Părinţi s-a stabilit din nou dreapta credinţă şi cinstirea Sfintelor Icoane, cum a fost şi pe vremea Mîntuitorului şi a Sfinţilor Apostoli, căci Iisus Hristos prin minune nefăcută de mîini, a zugrăvit chipul feţei Sale pe maramă şi l-a trimis lui Avgar, regele Edesei (Combaterea sectelor, Chişinău, 1929, p. 510-532). După tradiţia apostolică, Sfîntul Apostol şi Evanghelist Luca, fiind mare pictor, a zugrăvit chipul Maicii Domnului cu Pruncul Iisus în braţe pe cînd era ea în viaţă.

Acest mare adevăr îl adevereşte şi Sfîntul Sinod al 7-lea ecumenic, zicînd: "Noi păstrăm predaniile Bisericii, întăririle înscris sau în nescris. Una din ele porunceşte a face noi închipuiri de icoane pictate, fiindcă aceasta în unirea cu istoria Evangheliei slujeşte spre adeverirea că Dumnezeu Cuvîntul adevărat, şi nu după nălucire, s-a făcut om, şi este spre folosul nostru. Pe temeiul acesta, noi, mergînd pe calea împărătească şi urmînd învăţătura dumnezeieştilor Sfinţilor Părinţilor noştri şi predaniile Bisericii Ecumenice, căci ştim că în ea locuieşte Duhul Sfînt, cu toată stăruinţa şi luarea aminte hotărîm ca Sfintele Icoane să se pună înainte la fel cu închipuirea cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci, fie ele făcute din vopsele sau cu mozaic sau din oricare material. Numai să fie făcute în chip cuviincios" (Ibidem, p. 532-533).

Sfîntul Ioan Damaschin, care a suferit mult pentru Sfintele Icoane, scrie despre ele: "În orice lucru este bine de cunoscut ce este în el adevărat sau mincinos şi care este scopul lui, bun sau rău". Tot aşa, cînd este vorba despre Sfintele Icoane trebuie de cercetat dacă ele sunt adevărate şi pentru care scop sunt făcute. Dacă ele sunt adevărate şi slujesc spre slava lui Dumnezeu şi a Sfinţilor Lui, spre a îndemna la fapte bune, spre îndreptarea fără de prihană şi spre mîntuirea sufletelor, apoi noi trebuie să le primim şi să le cinstim, însă nu în alt fel, decît ca pe închipuiri, ca pilde, ca exemple, ca pe nişte cărţi pentru oameni, ca pe monumente (Ibidem, p. 537).

Fiindcă nu toţi ştiu a citi şi nu pot să se îndeletnicească cu citirea, Părinţii au judecat ca toate faptele lui Hristos vrednice de mărire să le închipuiască pe icoane care ar sluji la scurte amintiri. De multe ori se întîmplă că noi nu gîndim la patimile Mîntuitorului, dar îndată ce vedem icoana răstignirii lui Hristos ne aducem aminte de mîntuitoarele Lui patimi, cădem şi ne închinăm, nu materialului, ci Celui ce este închipuit, asemenea cum ne închinăm, nu materialului din care este făcută Evanghelia sau Crucea, ci la aceea ce se închipuieşte prin ele, adică la puterea Duhului Sfînt ce izvorăşte din ele.

Noi nu ne închinăm materialului din care sunt făcute icoanele. Dacă înaintea noastră se află icoana Domnului, noi ne rugăm, zicînd: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajută-ne şi ne mîntuieşte!" Iar dacă suntem înaintea icoanei Maicii Domnului: "Fii apărătoarea noastră înaintea Fiului Tău, adevăratul nostru Dumnezeu spre mîntuirea sufletelor noastre!" Iar dacă este icoana mucenicului, de pildă Ştefan, noi zicem: "Sfinte Mare Mucenic Ştefane, care ţi-ai vărsat sîngele pentru Hristos şi ai îndrăznit către Dumnezeu, ca întîiul mucenic, fii apărătorul nostru!" Aşa ne adresăm şi către oricare alt sfînt. Iată încotro trimitem noi rugăciunile noastre prin ajutorul Sfintelor Icoane.

Cînd împăratul iconomah, aidoma sectanţilor noştri, afirma pe nedrept că la cele şase Sinoade Ecumenice n-ar fi fost icoane şi că despre dînsele nu s-a vorbit, atunci papa Grigorie îi scria; "Împărate, vezi că nimic nu s-a spus nici de pîine, nici de apă, nici nu s-a spus că se cuvine a mînca sau bea. Însă tu ştii, după tradiţie, că acest lucru este necesar pentru întemeierea vieţii. Aşa şi despre icoane era cunoscut din Tradiţie. Înşişi arhiereii aduceau icoane la Sinod şi nici un om iubitor de Hristos nu porneşte la drum şi nu-şi face călătoria fără de icoane. Aşa fac oamenii lucrători de fapte bune şi plăcuţii lui Dumnezeu".

Leonte de Neapole, combătînd pe iudeii care învinuiau pe creştini pentru cinstirea icoanelor le răspunde: "Ne închinăm feţelor de pe icoane şi închipuirilor sfinţilor, nu ca lui Dumnezeu. Pentru că dacă ne-am închina lemnului icoanei ca lui Dumnezeu atunci ne-am închina la orice lemn. Şi de s-ar fi şters faţa de pe vreo icoană noi am da-o pe foc, cum facem aceasta de multe ori. Noi creştinii, sărutînd cu buzele trupeşti chipul lui Hristos, al apostolului sau al mucenicului, cu sufletul şi cu gîndul nostru sărutăm pe Hristos şi pe sfinţii Lui".

Sfîntul Grigorie de Nyssa vorbeşte despre închipuirea aducerii lui Isaac ca jertfă de către Avraam, icoana spre care cînd căuta, vărsa din ochii lui lacrimi de umilinţă. El mai vorbeşte şi despre icoana Sfîntului şi Marelui Mucenic Teodor Tiron şi despre icoana lui Hristos. Iar Sfîntul Ambrozie de Milan, vorbind despre vedeniile care le-a avut înaintea descoperirii moaştelor Sfinţilor Mucenici Ghervasie şi Protasie, mărturisea că i s-a arătat lui Apostolul Pavel, aşa cum este închipuit pe icoană (Scrisoarea 35). Sfîntul Atanasie cel Mare scrie, despre cinstirea Sfintelor Icoane: "Noi credincioşii ne închinăm la icoane, nu ca la Dumnezeu cum fac elinii. Nu! Ci noi arătăm buna închinare şi iubire către acea faţă care este închipuită pe icoane. Pentru aceasta noi, de multe ori cînd chipul de pe dînsa se şterge, o ardem ca pe un lucru fără de folos".

După cum Iacob, înainte de sfîrşitul său, s-a închinat deasupra toiagului lui Iosif şi prin aceasta a cinstit, nu toiagul, ci pe cel ce îl ţinea, aşa şi noi credincioşii ne închinăm şi sărutăm icoanele, nu pentru altceva, decît că le sărutăm ca pe copiii şi pe părinţii noştri, ca să le arătăm prin aceasta dragostea noastră sufletească; după cum şi iudeii se închinau Tablelor Legii şi celor doi heruvimi turnaţi din aur, cinstind prin închinare nu piatra şi aurul, ci pe Însuşi Dumnezeu care a poruncit să li se facă acestea.

Mărturii despre Sfintele Icoane se află încă mai din vechime. Aşa Sfîntul Metodie de Patara, care a trăit prin veacul al III-lea, scrie: "Închipuirea îngerilor lui Dumnezeu, care se face din aur, ale începătoriilor şi ale stăpîniilor, noi le facem întru cinstirea şi slava lui Dumnezeu". Despre icoane scriu şi Clement al Alexandriei şi Tertulian, care au trăit în secolele II-III.

Sfînta Tradiţie vorbeşte şi despre chipul cel nefăcut de mînă dăruit de Mîntuitorul lui Avgar, regele Edesei. Despre acest chip nefăcut de mînă omenească scrie istoricul bisericesc Eusebiu, care a trăit prin secolul III-IV.

În sfîrşit, însuşi pămîntul vorbeşte împotriva sectarilor luptători contra icoanelor, căci şi acum se descoperă icoane, cruci şi simboluri creştine la săpăturile ce se fac în catacombele din Roma, adică în peşterile unde primii creştini se ascundeau din cauza persecuţiilor păgîne şi săvîrşeau acolo slujbe dumnezeieşti şi înmormîntări ale sfinţilor mucenici. Am vizitat catacombele Romei în toamna anului 1977 şi am văzut acolo cele mai vechi icoane ale Mîntuitorului şi imagini ale Sfintei Cruci. Din icoanele cele mai vechi aflate de învăţaţii arheologi în catacombele Romei subterane, mai importante sunt: Icoana Mîntuitorului din catacomba Sfîntului Calist şi Cina cea de taină de la sfîrşitul secolului al II-lea, Închinarea Magilor, Minunea prefacerii apei în vin, Vindecarea orbului din naştere şi altele, aflate tot în catacomba Sfîntului Calist. În catacombele Domitillei şi Priscilei s-au aflat icoanele Sfintei Familii, a Bunei-Vestiri, a Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, a Patriarhilor şi Proorocilor din Vechiul Testament şi a unor Mucenici din Noul Testament, ce se atribuie tot sfîrşitului veacului al II-lea şi începutul celui de al III-lea. Dar cea mai veche icoană pe care învăţaţii arheologi o atribuie veacului I al creştinismului este chipul Maicii Domnului care ţine în braţe pe Pruncul Cel mai înainte de veci, cu o stea deasupra icoanei.

Toate aceste reprezentări, care s-au aflat în catacombele şi în săpăturile bisericilor vechi de sub pămînt, cu o evidenţă indiscutabilă, ne impun să primim şi să credem că au fost cinstite Sfintele Icoane din cele mai vechi timpuri ale creştinismului. Astfel, în apărarea Sfintelor Icoane ne vorbeşte Sfînta Scriptură, Sfînta Tradiţie şi însuşi pămîntul care ne-a păstrat din primele veacuri ale creştinismului multe din ele. În apărarea lor ne vorbesc şi mintea şi inima noastră.

Iubiţi credincioşi,

Pînă aici am adus atîtea mărturii din Sfînta Scriptură, din Sfînta Tradiţie, de la Sfinţii Părinţi şi din Istoria Bisericii Creştine despre cinstirea Sfintelor Icoane. Acum vom arăta ce este icoana şi ce este idolul. Vă rog să ţineţi minte că "icoana este închipuirea adevăratului Dumnezeu, care într-adevăr există. Iar idolul, sau chipul cioplit este închipuirea dumnezeilor mincinoşi şi născociţi de mintea oamenilor care într-adevăr nu există". De aceea se şi spune că idolul nimic nu este în lume (I Corinteni 8, 4). Deosebirea între idoli şi icoană este ca deosebirea între zi şi noapte, între lumină şi întuneric. Ce însoţire, zice marele Apostol Pavel, este între Biserica lui Dumnezeu şi idoli? (II Corinteni 6, 15-16).

Prin ce se arată cinstirea Sfintelor Icoane? Cinstirea Sfintelor Icoane, după cum învaţă Sfîntul şi Marele Sinod al 7-lea Ecumenic, se arată prin aceea că noi nu considerăm icoana ca Dumnezeu, ci numai ca reprezentare (fotografie, portret) şi, cinstind icoana, nu ne închinăm lemnelor sau vopselelor, ci Celui care este închipuit pe icoană, adică lui Dumnezeu, sfinţilor îngeri, Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi sfinţilor care sunt prieteni ai lui Dumnezeu. Oare noi nu cinstim cu deosebită atenţie chipul patriarhului nostru? Şi văzînd portretul lui nu ne aflăm ca şi cum l-am vedea pe el? Dar dacă vedem în icoană chipul lui Dumnezeu, nu trebuie să-L cinstim?

Dar prin ce se manifestă închinarea la idoli? Închinarea la idoli se manifestă prin aceea că oamenii considerau chipurile cioplite drept dumnezei. Auzi ce zice dumnezeiasca Scriptură: S-au abătut curînd din calea care am poruncit lor şi au făcut viţel şi s-au închinat lui şi au jertfit lui şi au zis: Iată, Israele, Dumnezeul tău, care te-a scos din ţara Egiptului (Ieşire 32, 8; III Regi 12, 28-30). Astfel, trebuie să înţelegem că deosebirea între cinstirea Sfintelor Icoane şi închinarea la idoli este ca între lumină şi întuneric şi după cum omul orb nu deosebeşte lumina de întuneric şi pentru dînsul totul este întuneric, aşa şi omul neînţelept şi rătăcit, nu deosebeşte icoanele de idoli, pentru dînsul orice închipuire este idol, măcar de ar fi acel portret chipul tatălui său.

Însuşi cuvîntul lui Dumnezeu ne porunceşte să deosebim cele sfinte şi cele curate de cele nesfinte şi necurate (Levitic 10, 9-10).

Dar care este folosul duhovnicesc al cinstirii Sfintelor Icoane şi pentru ce ne trebuie Sfintele Icoane? Sfintele Icoane ne trebuie mai întîi în întărirea credinţei, a evlaviei şi trezirea conştiinţei noastre. Al doilea, pentru amintirea faptelor măreţe ale lui Dumnezeu (Deuteronom 6, 7-9) şi ale sfinţilor Lui, ca noi, căutînd la chipurile lor, să ne îndemnăm a urma viaţa lor (Evrei 13, 7). Icoanele ne ajută pentru exprimarea dragostei noastre către Dumnezeu. Dacă noi din dragoste purtăm la noi portretele rudelor şi ale oamenilor care ne sunt aproape, cu cît mai mult suntem datori să purtăm cu evlavie la noi icoanele Mîntuitorului, ale Maicii Domnului, ale sfinţilor lui Dumnezeu.

Apoi, Sfintele Icoane pentru oamenii fără ştiinţă de carte şi pentru copii, sunt ca şi Biblia. Ceea ce în Biblie este tipărit cu litere, aceea pe icoane este zugrăvit cu vopsele. De pildă, despre patimile Mîntuitorului nostru Iisus Hristos nu va putea citi în Biblie cel ce nu ştie carte, însă, privind la icoanele suferinţelor lui Hristos, el va înţelege cu mintea ce este pictat pe icoane şi va simţi mai multă evlavie în inima sa. Biserica lui Hristos cîntă aşa: "Pe Dumnezeu a-L vedea nu este cu putinţă oamenilor, spre Care nu cutează a căuta oştile îngereşti..." Şi în alt loc zice despre Maica Domnului: "Iar prin tine Preacurată, S-a arătat oamenilor Cuvîntul întrupat, pe Care mărindu-L cu oştirile cereşti, pe tine te fericim".

Iubiţi credincioşi,

Pe Dumnezeu nu-L pot vedea oamenii după fiinţă, ca pe un duh. Dar îl pot vedea în chipuri, în imagini, în vederi cunoscute. Pe Dumnezeu L-au văzut oamenii, însă numai indirect sau prin simboluri. Aşa, de pildă, Dumnezeu S-a arătat lui Avraam în chipul celor trei tineri călători (Facere 18, 1-6). L-a văzut pe Dumnezeu şi patriarhul Iacob şi a chemat numele locului aceluia "Vederea lui Dumnezeu" (Facere 32, 30). L-a văzut pe Dumnezeu şi Moise "şi a grăit Dumnezeu către Moise faţă către faţă, ca şi cum ar fi grăit cineva cu prietenul său" (Ieşire 30, 11). Şi a zis Domnul: Auziţi cuvintele Mele: De va fi între voi vreun prooroc al Domnului, în vedenii Mă voi arăta lui şi în somn voi grăi lui. Nu este aşa credincios în toată casa lui Israel ca robul Meu Moise. Gură către gură grăiesc cu el aievea şi nu prin pilde şi el faţa Domnului vede (Numerii 12, 6-8). L-a văzut pe Dumnezeu şi (Isaia 6, 1-5). Daniil, proorocul a văzut pe Dumnezeu Tatăl şi Fiul. A văzut pe Dumnezeu şi Miheia (III Regi 22, 19). Apoi pe Domnul şi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos L-au văzut ucenicii, atît în umilinţă, cît şi în slavă, cît a trăit cu dînşii pe pămînt (Ioan 1, 14; 6, 36).

Apostolul Ioan, vorbind despre Iisus Hristos, aşa începe epistola I-a: Ce era din început, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mîinile noastre au pipăit despre Cuvîntul Vieţii, aceea vă vestim şi Viaţa s-a arătat şi o am văzut şi mărturisim şi vă vestim viaţa cea veşnică, care era la Tatăl şi s-a arătat nouă (I Ioan 1, 1-3). Iar Sfînta Evanghelie zice: Şi Cuvîntul trup S-a făcut şi S-a sălăşluit între noi şi am văzut slava Lui, slavă ca a unuia Născut din Tatăl (Ioan 1, 14).

Pe Iisus Hristos L-a văzut Apostolul Pavel şi după înălţarea la ceruri. L-a văzut pe Hristos cînd Il prigonea (I Corinteni 15, 8; Fapte 9, 3-4). L-a văzut şi primul mucenic Ştefan, cînd era ucis cu pietre şi a zis: Iată văd cerurile deschise şi pe Fiul Omului stînd de-a dreapta lui Dumnezeu (Fapte 7, 56). Pe Duhul Sfînt L-au văzut poporul şi Apostolii, la botezul Domnului în chip de porumbel şezînd peste Dînsul Şi glas din cer s-a auzit: Tu eşti Fiul Meu cel iubit întru care bine am voit (Luca 3, 22). Duhul Sfînt a fost văzut şi în chipul limbilor de foc, la pogorîrea Lui din cer (Fapte 2, 1-4). Încă în multe chipuri S-a arătat Dumnezeu şi Sfinţii Lui, precum în descoperirea Sfîntului Evanghelist Ioan (Apocalipsa 4, 2-3; 5, 6-8).

Astfel, oamenii L-au văzut pe Dumnezeu şi pot să-L închipuiască pentru întărirea şi învăţătura lor în credinţă. Deci nici un motiv nu pot avea sectanţii, care zic că nimenea nu are voie să închipuiască pe Dumnezeu pe Sfintele Icoane.

Iubiţi credincioşi,

Astăzi este prima Duminică din Postul Mare, numită "Duminica Ortodoxiei" sau "a Sfintelor Icoane". Tocmai de aceea am vorbit pe larg despre cinstirea sau venerarea Sfintelor Icoane, întrucît în vremea nostră s-au ridicat în lume multe secte creştine care hulesc icoanele, crucea, biserica, preoţii şi învăţătura apostolică ortodoxă, înşelînd pe mulţi fii ai Bisericii noastre, spre veşnica lor osîndă. Noi vă sfătuim şi vă reamintim învăţătura dogmatică a Bisericii. Închinaţi-vă cu credinţă şi evlavie Sfintelor Icoane şi purtaţi-le în casă, şi oriunde călătoriţi, ca să vă fie de ajutor în izbăvirea de primejdii, ştiind că cinstea dată icoanelor se ridică la sfinţii pictaţi pe ele. Faceţi rugăciuni şi acatiste în faţa icoanelor, mergeţi în pelerinaj la icoanele făcătoare de minuni din ţară şi la moaştele sfinţilor noştri, că veţi primi uşurare şi mare ajutor în necazurile vieţii. De asemenea, cinstiţi Sfînta Cruce, pavăza credinţei, şi o purtaţi cu credinţă, că prin ea izgonim pe diavoli şi liniştim pe sectanţii hulitori de Dumnezeu.

A trecut prima săptămînă din Sfîntul Post, numită şi "Săptămîna Mare". Ne bucurăm că bisericile iarăşi s-au umplut de credincioşi, că aţi postit cu toţii şi că alergaţi cu credinţă şi evlavie la Dumnezeu Mîntuitorul şi nădejdea noastră.

Vă îndemn, fraţii mei, să continuaţi a posti Sfîntul Post şi să vă rugaţi, să citiţi cît mai mult şi să faceţi după putere milostenie şi veţi vedea cîtă bucurie şi pace veţi primi în suflet. Dar, mai ales, vă îndemn să vă spovediţi de două ori la duhovnici şi în aceste zile, şi la sfîrşitul Postului Mare, iar care aveţi dezlegare, să primiţi şi Sfînta Împărtăşanie.

Creştinii evlavioşi, mamele, copiii, bătrînii şi bolnavii sunt datori să se spovedească şi să se împărtăşească de două ori în acest mare post. Siliţi-vă la Hristos. El vă cheamă, vă aşteaptă şi vi se dăruieşte în dar tuturor celor ce păzesc poruncile Lui. Nu treceţi cu vederea dragostea şi harul lui Hristos.

Să-L rugăm pe Fiul lui Dumnezeu să întărească dreapta credinţă şi evlavia ortodoxă, ca să biruim cu puterea Lui şi pe diavoli şi pe sectanţii hulitori, şi pe necredincioşi, şi să trăim veşnic în bucuria şi iubirea lui Dumnezeu. Amin.

sâmbătă, 11 decembrie 2010

„Tu numai nu-ţi fă Sf. Cruce, stăpânului meu nu-i place acest lucru...”

Prea puţini creştini ştiu de ce trebuie să purtăm semnul sfintei Cruci la gât sau să ne însemnăm cu semnul Sfintei Cruci atunci când ne rugăm sau când trecem pe lângă o biserică sau răstignire. 

Astfel de creştini sunt clătinaţi foarte uşor de membrii diferitor secte anti-ortodoxe care spun că nu scrie chipurile nicăieri în Biblie că trebuie să ne facem Sfânta Cruce. „Dar unde scrie în Biblie că nu trebuie să ne facem Sfânta Cruce?” – ar trebui să-i întrebăm noi.

Dacă vom scoate din Sf. Scriptură prezenţa Sfintei Cruci vom scoate tot miezul Scripturii. Biblia fără ideea Crucii lui Hristos este ca şi un fruct fără miez, ca şi un om fără inimă, ca şi o lume în care soarele lipseşte. De ce? Iată de ce, pentru că Sf. Cruce este semnul iubirii lui Dumnezeu faţă de om. Crucea este în primul rând semnul dragostei lui Dumnezeu faţă de om. Însemnându-ne cu semnul Crucii noi ne îmbrăcăm cu putere de sus (Iacob 1, 17), atragem harul iubirii lui Dumnezeu faţă de noi, faţă de nimicnicia noastră. 

Vedeţi cât de mare este Taina Sf. Cruci pe care sectanţii o resping bazându-se pe învăţătorii lor cei mincinoşi care n-au nici o trăire profundă, nici o mişcare a inimii spre Dumnezeu, râvna lor fiind doar un îndemn spre slavă deşartă devreme ce neagă necesitatea suferinţei lui Hristos în vederea mântuirii oamenilor, devreme ce îi resping pe Sfinţii Părinţi şi toate învăţăturile Bisericii Ortodoxe care au fost formulate în epoca care continuat propovăduirii Sfinţilor Apostoli. 

Dimpotrivă în Biblie scrie foarte limpede în mai multe locuri că trebuie să ne facem Sfânta Cruce şi când ne rugăm şi când mergem pe lângă o biserică sau răstignire. Însemnarea cu semnul Sfintei Cruci a lui Hristos te poate izbăvi de TOT răul care vine din partea diavolului şi a slujilor lui, ca urmare păcatelor tale personale.

Sectanţii zilelor noastre nu se deosebesc cu nimic de diavolul care-L ispitea pe Iisus în muntele Qarantaniei. Diavolul ştia şi ştie foarte bine textul Sfintei Scripturi. Când l-a ispitit pe Mântuitorul el, paradoxal, a citat textul Sfintei Scripturi: „Atunci diavolul L-a dus în sfânta cetate, L-a pus pe aripa templului, Şi I-a zis: Dacă Tu eşti Fiul lui Dumnezeu, aruncă-Te jos, că scris este (zise diavolul): "Îngerilor Săi va porunci pentru Tine şi Te vor ridica pe mâini, ca nu cumva să izbeşti de piatră piciorul Tău" (Psalm 90). Iisus i-a răspuns: este scris: "Să nu ispiteşti pe Domnul Dumnezeul tău" ş.a.m.d.

Printre numeroasele erezii susţinute de ereticii secolului nostru, sectanţii bârfesc şi se leapădă de însemnarea cu Sf. Cruce, de puterea Sfintei Cruci. 

Lepădarea lor de Crucea lui Hristos, de însemnarea cu semnul Sfintei Cruci dă în vileag îndrăcirea lor, faptul că sunt posedaţi de diavolul arhicon – cel mai mare dintre toţi diavolii şi cel mai periculos, caracterizat de Sfinţii Părinţi ca diavol al mândriei, care odată sălăşluit în om, ceilalţi diavoli abandonează sufletul acela, el fiind preluat de un neam de demoni mult mai înfricoşător. 

Gândindu-mă la obiecţiunea aceasta adresată cinstirii Sf. Cruci şi însemnării noastre cu semnul ei mi-a adus aminte de o întâmplare din vieţile Sfinţilor care arată cât de mare este puterea mântuitoare a Sfintei Cruci – steagul creştinilor împotriva duşmanilor văzuţi şi nevăzuţi. 

Este vorba despre întâmplarea care a avut loc cu un tânăr din Adan, Cilicia (Asia Mică) la începutul sec. VII d. Hr. 

Tânărul se numea Teofil. Era un iconomul catedralei episcopale de aici. Fiind un om foarte credincios, milostiv, smerit şi ascultător de episcopul locului, după moartea acestuia a fost ales de întreg poporul ca să le fie episcop şi povăţuitor spre mântuire. Dar, tânărul Teofil s-a împotrivit de mai multe ori ridicării în rang, chiar şi atunci când însuşi mitropolitul a binecuvântat acest lucru. După ce a refuzat de nenumărate ori să fie hirotonit în episcop, în locul lui a fost hirotonit altcineva.

Ca urmare a acestui fapt, în urma mai multor ispite prin care a trecut Teofil, a pierdut şi funcţia de iconom al catedralei şi toate privilegiile pe care le avea. Fiind copleşit de deznădejde, biruit de necredinţă, acesta s-a hotărât să recurgă cu laşitate la ajutorul unui vrăjitor (slujitor al diavolului) pentru redobândirea rangului pe care-l pierduse ca urmare a neatenţiei şi neascultării sale faţă de mitropolitul locului aceluia. 

În momentul în care vrăjitorul acela întunecat a dat acordul să-l ajute pe Teofil cu puterile demonilor, l-a rugat pe acesta un singur lucru: „Tu numai când o să-l vezi pe stăpânul meu – diavolul, să nu-ţi faci Cruce. Crucea – este un rău pentru noi, este armă a torturii şi chinurilor”.

Cuvintele spuse de vrăjitor nu se deosebesc cu nimic de învaţătura sectanţilor, a celor ce luptă împotriva lui Dumnezeu şi împotriva Sfintei Cruci, se leapădă de arma împotriva diavolului.

Ce altă concluzie poţi să-ţi faci despre sectarii care ne învaţă să nu ne facem Sf. Cruce care este un instrument de tortură, de tristeţe şi un semn de moarte? Ei înşişi sunt slujitorii diavolului asemenea acestui vrăjitor devreme ce luptă împotriva Crucii Domnului.

Şi cât de mult ar trebui să ştim noi creştinii ortodocşi că arma Domnului – Crucea Sfântă – întotdeauna este cu noi încă din copilărie, de la Sf. Botez. 

Cât de neputincioşi şi lipsiţi de apărare suntem fără Sfânta Cruce! Fără Sfânta Cruce suntem pur şi simplu dezarmaţi. Şi câte scârbe nu se întâmplă când oamenii îşi scot crucea de la gât: unii se sinucid şi cad în diferite accidente, alţii mor de moarte năprasnică. N-ai crucea la gât n-ai nici („спаси и сохрани“) „apără şi mântuieşte” şi nu te poate scăpa nimeni de necazuri şi de moarte: nici părinţii, nici fraţii şi surorile, nici medicamentele, nici doctorii şi tăria trupului şi a caracterului tău, pentru că tu te-ai lepădat de Hristos, de jertfa lui de pe Cruce!

Trebuie să ne preţuim Sf. Cruce, să nu ne lepădăm niciodată de Sfânta Cruce care este semnul credinţei noastre în Dumnezeu, semnul apărării noastre de năvălirile demonilor.

În privinţa sectarilor care hulesc semnul Sf. Cruci negând puterea ei tămăduitoare şi izgonitoare a demonilor, cu aceştia să nu mai vorbim deloc. Să nu discutămnici cu baptiştii, nici cu iehovişti, să nu căutăm vorbe cu nici unul din aceşti „-işti” – luptători împotriva Sfintei Cruci. 

De fiecare dată... când se apropie de tine un om ca acesta şi vrea să-ţi spună lucruri duhovniceşti, „din Biblie”, tu întreabă-l: „Dar tu eşti ortodox? Tu mărturiseşti puterea Sfintei Cruci? Ia fă-ţi cruce!”

Diavolul niciodată nu-şi va face semnul Sfintei Cruci, iar un om bun, credincios de fiecare dată se va însemna cu semnul Sfintei Cruci. Dacă eşti împotriva Crucii piei înapoia mea satană!” – să-i faceţi cruce asupra lui, toate să le însemnaţi cu semnul Crucii lui Hristos – să nu-l lăsaţi să se apropie de voi! Iată aceasta este singura armă asupra asupra diavolului – Sfânta Cruce. 

Experienţa vieţii duhovniceşti ne arată că diavolii se tem de Crucea lui Hristos.

Viaţa Sfinţitului Mucenic Ciprian de asemenea spune cum acel vrăjitor înrăutăţit la suflet nu putea să-o învingă pe Sfânta Iustina. „Dar de ce sunteţi atât de neputincioşi?” îi întrebase vrăjitorul Ciprian pe demoni. „Ea (Sf. Iustina) îşi face Sf. Cruce, iar noi nu ne putem atinge de ea” – mărturiseau demonii. 

„Vai dacă de Cruce vă temeţi, atât de tare vă înspăimântaţi, atunci cât de mult vă temeţi de Cel ce S-a răstignit pe ea?” Iată la ce concluzie a ajuns Ciprian: diavolul este neputincios în faţa semnului Sfintei Cruci. 

De ce nu se poate apropia diavolul de Sfânta Cruce? Pentru că ei văd în Cruce pe Hristos! Văd în Cruce suferinţa lui Hristos, Care de bunăvoie s-a jertfit pentru păcatele lumii întregi!

Trebuie aşadar să purtăm Sf. Cruce la gât! Niciodată să nu scoatem Crucea de la gât, să fim permanent cu Sfânta Cruce la piept! Şi ziua şi noaptea, şi pe drum, şi la odihnă, şi pe apă şi pe uscat – semnul Sfintei Cruci să ne însoţească pretutindeni. 

Ieşind din casă, fă asupra sufletului tău semnul Sfintei Cruci, intrând în casă, însemnează-te cu puterea Crucii, te pui la masă – spune rugăciunea „Tatăl nostru”, şi însemnează-te cu Sf. Cruce, fă Cruce şi asupra mâncării pentru ca mâncarea să fie plăcută şi de folos şi bucurie sufletului şi trupului. Să însemnăm toate cu Semnul Sfintei cruci. Crucea este cea mai înfricoşătoare armă asurpa diavolului. Dacă cineva a citit atent, a înţeles care este semnificaţia şi importanţa crucii Domnului pentru viaţa noastră, pentru mântuirea noastră. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu