Predică la Duminica Ortodoxiei


Pr. Ilie Cleopa

Iubiţi credincioşi,

Biserica lui Hristos dreptmăritoare prăznuieşte astăzi un mare aşezămînt apostolesc şi sobornicesc, anume cultul sfintelor icoane. Acesta s-a aşezat prin hotărîrea Sfîntului şi marelui Sinod Ecumenic al şaptelea de la Niceea din anul 787, la care au luat parte trei sute şaizeci şi şapte de Sfinţi Părinţi şi o sută treizeci şi şase de arhimandriţi şi stareţi de mănăstiri. Sinodul a fost condus din partea Bisericii Ortodoxe de Răsărit de Sfîntul Tarasie patriarhul Constantinopolului. Din partea Bisericii de Apus a fost Petru, arhiepiscopul Romei, însoţit de Petru, prezbiter şi egumen al mănăstirii Sfîntul Sava din Roma, din partea papei Adrian.

Toţi aceşti Sfinţi Părinţi au hotărît cinstirea Sfintelor Icoane şi au dat anatema pe toţi ereticii luptători de icoane, de la care mulţi sfinţi au suferit mari prigoane şi moarte timp de aproape două secole, de la Leon Isaurul, primul luptător împotriva sfintelor icoane şi pînă la Teofil cel de pe urmă. După moartea lui Teofil, prin rîvna împărătesei Teodora şi a Sfinţilor Părinţi s-a stabilit din nou dreapta credinţă şi cinstirea Sfintelor Icoane, cum a fost şi pe vremea Mîntuitorului şi a Sfinţilor Apostoli, căci Iisus Hristos prin minune nefăcută de mîini, a zugrăvit chipul feţei Sale pe maramă şi l-a trimis lui Avgar, regele Edesei (Combaterea sectelor, Chişinău, 1929, p. 510-532). După tradiţia apostolică, Sfîntul Apostol şi Evanghelist Luca, fiind mare pictor, a zugrăvit chipul Maicii Domnului cu Pruncul Iisus în braţe pe cînd era ea în viaţă.

Acest mare adevăr îl adevereşte şi Sfîntul Sinod al 7-lea ecumenic, zicînd: "Noi păstrăm predaniile Bisericii, întăririle înscris sau în nescris. Una din ele porunceşte a face noi închipuiri de icoane pictate, fiindcă aceasta în unirea cu istoria Evangheliei slujeşte spre adeverirea că Dumnezeu Cuvîntul adevărat, şi nu după nălucire, s-a făcut om, şi este spre folosul nostru. Pe temeiul acesta, noi, mergînd pe calea împărătească şi urmînd învăţătura dumnezeieştilor Sfinţilor Părinţilor noştri şi predaniile Bisericii Ecumenice, căci ştim că în ea locuieşte Duhul Sfînt, cu toată stăruinţa şi luarea aminte hotărîm ca Sfintele Icoane să se pună înainte la fel cu închipuirea cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci, fie ele făcute din vopsele sau cu mozaic sau din oricare material. Numai să fie făcute în chip cuviincios" (Ibidem, p. 532-533).

Sfîntul Ioan Damaschin, care a suferit mult pentru Sfintele Icoane, scrie despre ele: "În orice lucru este bine de cunoscut ce este în el adevărat sau mincinos şi care este scopul lui, bun sau rău". Tot aşa, cînd este vorba despre Sfintele Icoane trebuie de cercetat dacă ele sunt adevărate şi pentru care scop sunt făcute. Dacă ele sunt adevărate şi slujesc spre slava lui Dumnezeu şi a Sfinţilor Lui, spre a îndemna la fapte bune, spre îndreptarea fără de prihană şi spre mîntuirea sufletelor, apoi noi trebuie să le primim şi să le cinstim, însă nu în alt fel, decît ca pe închipuiri, ca pilde, ca exemple, ca pe nişte cărţi pentru oameni, ca pe monumente (Ibidem, p. 537).

Fiindcă nu toţi ştiu a citi şi nu pot să se îndeletnicească cu citirea, Părinţii au judecat ca toate faptele lui Hristos vrednice de mărire să le închipuiască pe icoane care ar sluji la scurte amintiri. De multe ori se întîmplă că noi nu gîndim la patimile Mîntuitorului, dar îndată ce vedem icoana răstignirii lui Hristos ne aducem aminte de mîntuitoarele Lui patimi, cădem şi ne închinăm, nu materialului, ci Celui ce este închipuit, asemenea cum ne închinăm, nu materialului din care este făcută Evanghelia sau Crucea, ci la aceea ce se închipuieşte prin ele, adică la puterea Duhului Sfînt ce izvorăşte din ele.

Noi nu ne închinăm materialului din care sunt făcute icoanele. Dacă înaintea noastră se află icoana Domnului, noi ne rugăm, zicînd: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajută-ne şi ne mîntuieşte!" Iar dacă suntem înaintea icoanei Maicii Domnului: "Fii apărătoarea noastră înaintea Fiului Tău, adevăratul nostru Dumnezeu spre mîntuirea sufletelor noastre!" Iar dacă este icoana mucenicului, de pildă Ştefan, noi zicem: "Sfinte Mare Mucenic Ştefane, care ţi-ai vărsat sîngele pentru Hristos şi ai îndrăznit către Dumnezeu, ca întîiul mucenic, fii apărătorul nostru!" Aşa ne adresăm şi către oricare alt sfînt. Iată încotro trimitem noi rugăciunile noastre prin ajutorul Sfintelor Icoane.

Cînd împăratul iconomah, aidoma sectanţilor noştri, afirma pe nedrept că la cele şase Sinoade Ecumenice n-ar fi fost icoane şi că despre dînsele nu s-a vorbit, atunci papa Grigorie îi scria; "Împărate, vezi că nimic nu s-a spus nici de pîine, nici de apă, nici nu s-a spus că se cuvine a mînca sau bea. Însă tu ştii, după tradiţie, că acest lucru este necesar pentru întemeierea vieţii. Aşa şi despre icoane era cunoscut din Tradiţie. Înşişi arhiereii aduceau icoane la Sinod şi nici un om iubitor de Hristos nu porneşte la drum şi nu-şi face călătoria fără de icoane. Aşa fac oamenii lucrători de fapte bune şi plăcuţii lui Dumnezeu".

Leonte de Neapole, combătînd pe iudeii care învinuiau pe creştini pentru cinstirea icoanelor le răspunde: "Ne închinăm feţelor de pe icoane şi închipuirilor sfinţilor, nu ca lui Dumnezeu. Pentru că dacă ne-am închina lemnului icoanei ca lui Dumnezeu atunci ne-am închina la orice lemn. Şi de s-ar fi şters faţa de pe vreo icoană noi am da-o pe foc, cum facem aceasta de multe ori. Noi creştinii, sărutînd cu buzele trupeşti chipul lui Hristos, al apostolului sau al mucenicului, cu sufletul şi cu gîndul nostru sărutăm pe Hristos şi pe sfinţii Lui".

Sfîntul Grigorie de Nyssa vorbeşte despre închipuirea aducerii lui Isaac ca jertfă de către Avraam, icoana spre care cînd căuta, vărsa din ochii lui lacrimi de umilinţă. El mai vorbeşte şi despre icoana Sfîntului şi Marelui Mucenic Teodor Tiron şi despre icoana lui Hristos. Iar Sfîntul Ambrozie de Milan, vorbind despre vedeniile care le-a avut înaintea descoperirii moaştelor Sfinţilor Mucenici Ghervasie şi Protasie, mărturisea că i s-a arătat lui Apostolul Pavel, aşa cum este închipuit pe icoană (Scrisoarea 35). Sfîntul Atanasie cel Mare scrie, despre cinstirea Sfintelor Icoane: "Noi credincioşii ne închinăm la icoane, nu ca la Dumnezeu cum fac elinii. Nu! Ci noi arătăm buna închinare şi iubire către acea faţă care este închipuită pe icoane. Pentru aceasta noi, de multe ori cînd chipul de pe dînsa se şterge, o ardem ca pe un lucru fără de folos".

După cum Iacob, înainte de sfîrşitul său, s-a închinat deasupra toiagului lui Iosif şi prin aceasta a cinstit, nu toiagul, ci pe cel ce îl ţinea, aşa şi noi credincioşii ne închinăm şi sărutăm icoanele, nu pentru altceva, decît că le sărutăm ca pe copiii şi pe părinţii noştri, ca să le arătăm prin aceasta dragostea noastră sufletească; după cum şi iudeii se închinau Tablelor Legii şi celor doi heruvimi turnaţi din aur, cinstind prin închinare nu piatra şi aurul, ci pe Însuşi Dumnezeu care a poruncit să li se facă acestea.

Mărturii despre Sfintele Icoane se află încă mai din vechime. Aşa Sfîntul Metodie de Patara, care a trăit prin veacul al III-lea, scrie: "Închipuirea îngerilor lui Dumnezeu, care se face din aur, ale începătoriilor şi ale stăpîniilor, noi le facem întru cinstirea şi slava lui Dumnezeu". Despre icoane scriu şi Clement al Alexandriei şi Tertulian, care au trăit în secolele II-III.

Sfînta Tradiţie vorbeşte şi despre chipul cel nefăcut de mînă dăruit de Mîntuitorul lui Avgar, regele Edesei. Despre acest chip nefăcut de mînă omenească scrie istoricul bisericesc Eusebiu, care a trăit prin secolul III-IV.

În sfîrşit, însuşi pămîntul vorbeşte împotriva sectarilor luptători contra icoanelor, căci şi acum se descoperă icoane, cruci şi simboluri creştine la săpăturile ce se fac în catacombele din Roma, adică în peşterile unde primii creştini se ascundeau din cauza persecuţiilor păgîne şi săvîrşeau acolo slujbe dumnezeieşti şi înmormîntări ale sfinţilor mucenici. Am vizitat catacombele Romei în toamna anului 1977 şi am văzut acolo cele mai vechi icoane ale Mîntuitorului şi imagini ale Sfintei Cruci. Din icoanele cele mai vechi aflate de învăţaţii arheologi în catacombele Romei subterane, mai importante sunt: Icoana Mîntuitorului din catacomba Sfîntului Calist şi Cina cea de taină de la sfîrşitul secolului al II-lea, Închinarea Magilor, Minunea prefacerii apei în vin, Vindecarea orbului din naştere şi altele, aflate tot în catacomba Sfîntului Calist. În catacombele Domitillei şi Priscilei s-au aflat icoanele Sfintei Familii, a Bunei-Vestiri, a Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, a Patriarhilor şi Proorocilor din Vechiul Testament şi a unor Mucenici din Noul Testament, ce se atribuie tot sfîrşitului veacului al II-lea şi începutul celui de al III-lea. Dar cea mai veche icoană pe care învăţaţii arheologi o atribuie veacului I al creştinismului este chipul Maicii Domnului care ţine în braţe pe Pruncul Cel mai înainte de veci, cu o stea deasupra icoanei.

Toate aceste reprezentări, care s-au aflat în catacombele şi în săpăturile bisericilor vechi de sub pămînt, cu o evidenţă indiscutabilă, ne impun să primim şi să credem că au fost cinstite Sfintele Icoane din cele mai vechi timpuri ale creştinismului. Astfel, în apărarea Sfintelor Icoane ne vorbeşte Sfînta Scriptură, Sfînta Tradiţie şi însuşi pămîntul care ne-a păstrat din primele veacuri ale creştinismului multe din ele. În apărarea lor ne vorbesc şi mintea şi inima noastră.

Iubiţi credincioşi,

Pînă aici am adus atîtea mărturii din Sfînta Scriptură, din Sfînta Tradiţie, de la Sfinţii Părinţi şi din Istoria Bisericii Creştine despre cinstirea Sfintelor Icoane. Acum vom arăta ce este icoana şi ce este idolul. Vă rog să ţineţi minte că "icoana este închipuirea adevăratului Dumnezeu, care într-adevăr există. Iar idolul, sau chipul cioplit este închipuirea dumnezeilor mincinoşi şi născociţi de mintea oamenilor care într-adevăr nu există". De aceea se şi spune că idolul nimic nu este în lume (I Corinteni 8, 4). Deosebirea între idoli şi icoană este ca deosebirea între zi şi noapte, între lumină şi întuneric. Ce însoţire, zice marele Apostol Pavel, este între Biserica lui Dumnezeu şi idoli? (II Corinteni 6, 15-16).

Prin ce se arată cinstirea Sfintelor Icoane? Cinstirea Sfintelor Icoane, după cum învaţă Sfîntul şi Marele Sinod al 7-lea Ecumenic, se arată prin aceea că noi nu considerăm icoana ca Dumnezeu, ci numai ca reprezentare (fotografie, portret) şi, cinstind icoana, nu ne închinăm lemnelor sau vopselelor, ci Celui care este închipuit pe icoană, adică lui Dumnezeu, sfinţilor îngeri, Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi sfinţilor care sunt prieteni ai lui Dumnezeu. Oare noi nu cinstim cu deosebită atenţie chipul patriarhului nostru? Şi văzînd portretul lui nu ne aflăm ca şi cum l-am vedea pe el? Dar dacă vedem în icoană chipul lui Dumnezeu, nu trebuie să-L cinstim?

Dar prin ce se manifestă închinarea la idoli? Închinarea la idoli se manifestă prin aceea că oamenii considerau chipurile cioplite drept dumnezei. Auzi ce zice dumnezeiasca Scriptură: S-au abătut curînd din calea care am poruncit lor şi au făcut viţel şi s-au închinat lui şi au jertfit lui şi au zis: Iată, Israele, Dumnezeul tău, care te-a scos din ţara Egiptului (Ieşire 32, 8; III Regi 12, 28-30). Astfel, trebuie să înţelegem că deosebirea între cinstirea Sfintelor Icoane şi închinarea la idoli este ca între lumină şi întuneric şi după cum omul orb nu deosebeşte lumina de întuneric şi pentru dînsul totul este întuneric, aşa şi omul neînţelept şi rătăcit, nu deosebeşte icoanele de idoli, pentru dînsul orice închipuire este idol, măcar de ar fi acel portret chipul tatălui său.

Însuşi cuvîntul lui Dumnezeu ne porunceşte să deosebim cele sfinte şi cele curate de cele nesfinte şi necurate (Levitic 10, 9-10).

Dar care este folosul duhovnicesc al cinstirii Sfintelor Icoane şi pentru ce ne trebuie Sfintele Icoane? Sfintele Icoane ne trebuie mai întîi în întărirea credinţei, a evlaviei şi trezirea conştiinţei noastre. Al doilea, pentru amintirea faptelor măreţe ale lui Dumnezeu (Deuteronom 6, 7-9) şi ale sfinţilor Lui, ca noi, căutînd la chipurile lor, să ne îndemnăm a urma viaţa lor (Evrei 13, 7). Icoanele ne ajută pentru exprimarea dragostei noastre către Dumnezeu. Dacă noi din dragoste purtăm la noi portretele rudelor şi ale oamenilor care ne sunt aproape, cu cît mai mult suntem datori să purtăm cu evlavie la noi icoanele Mîntuitorului, ale Maicii Domnului, ale sfinţilor lui Dumnezeu.

Apoi, Sfintele Icoane pentru oamenii fără ştiinţă de carte şi pentru copii, sunt ca şi Biblia. Ceea ce în Biblie este tipărit cu litere, aceea pe icoane este zugrăvit cu vopsele. De pildă, despre patimile Mîntuitorului nostru Iisus Hristos nu va putea citi în Biblie cel ce nu ştie carte, însă, privind la icoanele suferinţelor lui Hristos, el va înţelege cu mintea ce este pictat pe icoane şi va simţi mai multă evlavie în inima sa. Biserica lui Hristos cîntă aşa: "Pe Dumnezeu a-L vedea nu este cu putinţă oamenilor, spre Care nu cutează a căuta oştile îngereşti..." Şi în alt loc zice despre Maica Domnului: "Iar prin tine Preacurată, S-a arătat oamenilor Cuvîntul întrupat, pe Care mărindu-L cu oştirile cereşti, pe tine te fericim".

Iubiţi credincioşi,

Pe Dumnezeu nu-L pot vedea oamenii după fiinţă, ca pe un duh. Dar îl pot vedea în chipuri, în imagini, în vederi cunoscute. Pe Dumnezeu L-au văzut oamenii, însă numai indirect sau prin simboluri. Aşa, de pildă, Dumnezeu S-a arătat lui Avraam în chipul celor trei tineri călători (Facere 18, 1-6). L-a văzut pe Dumnezeu şi patriarhul Iacob şi a chemat numele locului aceluia "Vederea lui Dumnezeu" (Facere 32, 30). L-a văzut pe Dumnezeu şi Moise "şi a grăit Dumnezeu către Moise faţă către faţă, ca şi cum ar fi grăit cineva cu prietenul său" (Ieşire 30, 11). Şi a zis Domnul: Auziţi cuvintele Mele: De va fi între voi vreun prooroc al Domnului, în vedenii Mă voi arăta lui şi în somn voi grăi lui. Nu este aşa credincios în toată casa lui Israel ca robul Meu Moise. Gură către gură grăiesc cu el aievea şi nu prin pilde şi el faţa Domnului vede (Numerii 12, 6-8). L-a văzut pe Dumnezeu şi (Isaia 6, 1-5). Daniil, proorocul a văzut pe Dumnezeu Tatăl şi Fiul. A văzut pe Dumnezeu şi Miheia (III Regi 22, 19). Apoi pe Domnul şi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos L-au văzut ucenicii, atît în umilinţă, cît şi în slavă, cît a trăit cu dînşii pe pămînt (Ioan 1, 14; 6, 36).

Apostolul Ioan, vorbind despre Iisus Hristos, aşa începe epistola I-a: Ce era din început, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mîinile noastre au pipăit despre Cuvîntul Vieţii, aceea vă vestim şi Viaţa s-a arătat şi o am văzut şi mărturisim şi vă vestim viaţa cea veşnică, care era la Tatăl şi s-a arătat nouă (I Ioan 1, 1-3). Iar Sfînta Evanghelie zice: Şi Cuvîntul trup S-a făcut şi S-a sălăşluit între noi şi am văzut slava Lui, slavă ca a unuia Născut din Tatăl (Ioan 1, 14).

Pe Iisus Hristos L-a văzut Apostolul Pavel şi după înălţarea la ceruri. L-a văzut pe Hristos cînd Il prigonea (I Corinteni 15, 8; Fapte 9, 3-4). L-a văzut şi primul mucenic Ştefan, cînd era ucis cu pietre şi a zis: Iată văd cerurile deschise şi pe Fiul Omului stînd de-a dreapta lui Dumnezeu (Fapte 7, 56). Pe Duhul Sfînt L-au văzut poporul şi Apostolii, la botezul Domnului în chip de porumbel şezînd peste Dînsul Şi glas din cer s-a auzit: Tu eşti Fiul Meu cel iubit întru care bine am voit (Luca 3, 22). Duhul Sfînt a fost văzut şi în chipul limbilor de foc, la pogorîrea Lui din cer (Fapte 2, 1-4). Încă în multe chipuri S-a arătat Dumnezeu şi Sfinţii Lui, precum în descoperirea Sfîntului Evanghelist Ioan (Apocalipsa 4, 2-3; 5, 6-8).

Astfel, oamenii L-au văzut pe Dumnezeu şi pot să-L închipuiască pentru întărirea şi învăţătura lor în credinţă. Deci nici un motiv nu pot avea sectanţii, care zic că nimenea nu are voie să închipuiască pe Dumnezeu pe Sfintele Icoane.

Iubiţi credincioşi,

Astăzi este prima Duminică din Postul Mare, numită "Duminica Ortodoxiei" sau "a Sfintelor Icoane". Tocmai de aceea am vorbit pe larg despre cinstirea sau venerarea Sfintelor Icoane, întrucît în vremea nostră s-au ridicat în lume multe secte creştine care hulesc icoanele, crucea, biserica, preoţii şi învăţătura apostolică ortodoxă, înşelînd pe mulţi fii ai Bisericii noastre, spre veşnica lor osîndă. Noi vă sfătuim şi vă reamintim învăţătura dogmatică a Bisericii. Închinaţi-vă cu credinţă şi evlavie Sfintelor Icoane şi purtaţi-le în casă, şi oriunde călătoriţi, ca să vă fie de ajutor în izbăvirea de primejdii, ştiind că cinstea dată icoanelor se ridică la sfinţii pictaţi pe ele. Faceţi rugăciuni şi acatiste în faţa icoanelor, mergeţi în pelerinaj la icoanele făcătoare de minuni din ţară şi la moaştele sfinţilor noştri, că veţi primi uşurare şi mare ajutor în necazurile vieţii. De asemenea, cinstiţi Sfînta Cruce, pavăza credinţei, şi o purtaţi cu credinţă, că prin ea izgonim pe diavoli şi liniştim pe sectanţii hulitori de Dumnezeu.

A trecut prima săptămînă din Sfîntul Post, numită şi "Săptămîna Mare". Ne bucurăm că bisericile iarăşi s-au umplut de credincioşi, că aţi postit cu toţii şi că alergaţi cu credinţă şi evlavie la Dumnezeu Mîntuitorul şi nădejdea noastră.

Vă îndemn, fraţii mei, să continuaţi a posti Sfîntul Post şi să vă rugaţi, să citiţi cît mai mult şi să faceţi după putere milostenie şi veţi vedea cîtă bucurie şi pace veţi primi în suflet. Dar, mai ales, vă îndemn să vă spovediţi de două ori la duhovnici şi în aceste zile, şi la sfîrşitul Postului Mare, iar care aveţi dezlegare, să primiţi şi Sfînta Împărtăşanie.

Creştinii evlavioşi, mamele, copiii, bătrînii şi bolnavii sunt datori să se spovedească şi să se împărtăşească de două ori în acest mare post. Siliţi-vă la Hristos. El vă cheamă, vă aşteaptă şi vi se dăruieşte în dar tuturor celor ce păzesc poruncile Lui. Nu treceţi cu vederea dragostea şi harul lui Hristos.

Să-L rugăm pe Fiul lui Dumnezeu să întărească dreapta credinţă şi evlavia ortodoxă, ca să biruim cu puterea Lui şi pe diavoli şi pe sectanţii hulitori, şi pe necredincioşi, şi să trăim veşnic în bucuria şi iubirea lui Dumnezeu. Amin.

sâmbătă, 25 decembrie 2010


Acatistul
Sfantului Preacuviosului Parintelui nostru
Nicodim cel Sfintit
Arhimandritul Lavrei Sfintei Manastiri Tismana din Oltenia
26 decembrie



Intocmit dupa viata Sfantului, de monahul Gherontie (Ghenoiu)

Rugaciunile incepatoare
 
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin.

Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !

Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului, Care pretutindenea esti si toate le implinesti, Vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi, si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre.

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !

Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Preasfanta Treime, miluieste-ne pe noi. Doamne, curateste pacatele noastre. Stapane, iarta faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre, pentru numele Tau.

Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.

Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Tatal nostru, Care esti in ceruri, sfinteasca-Se numele Tau, vie imparatia Ta, fie voia Ta, precum in cer si pe pamant. Painea noastra cea spre fiinta, da ne-o noua astazi, si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.

Pentru rugaciunile Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, ale Sfintilor Parintilor nostri si ale tuturor Sfintilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi. Amin.

Condacele si Icoasele
Condacul 1

Aratatorului nostru de cele ceresti si grabnic folositor, cele de lauda aducem tie noi robii tai, ca unui mare ocrotitor; ci ca cela ce ai indrazneala catre Domnul, izbaveste-ne pe noi dintru toate nevoile, ca sa cantam tie: Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Icosul 1

Ingerii din ceruri te lauda pe tine, preacuvioase parinte, minunandu-se de viata ta cea mai presus de fire; iar multimea calugarilor, lacrimi de bucurie iti aduc tie, cantandu-ti unele ca acestea:

Bucura-te, a ingerilor mirare;
Bucura-te, a demonilor pierzare;
Bucura-te, desfatarea raiului;
Bucura-te, ingere al Darului;
Bucura-te, a cuviosilor cununa;
Bucura-te, a sufletelor noastre duhovniceasca arvuna;
Bucura-te, a Lavrei tale ocrotitor;
Bucura-te, al monahilor indrumator;
Bucura-te, cereasca lumina;
Bucura-te, a nevoitorilor odihna;
Bucura-te, vas de Duhul Sfant purtator;
Bucura-te, al pustnicilor veselitor;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 2

Ravnitor al vietii ingeresti din copilarie te-ai aratat, Parinte Nicodime; si mergand in Sfantul Munte, te-ai dedat la cele mai aspre nevointe monahicesti, incat se mirau toti sihastrii Athonului de vapaia dragostei dumnezeiesti ce ardea intru tine, si slavind pe Dumnezeu, cantau: Aliluia!

Icosul 2

Lavra Hilandarului se veseleste primind la sine odrasla preabinecuvantata, din os domnesc crescuta si in care Duhul lui Dumnezeu se odihneste; iar noi uimiti de puterea Harului ce lumineaza intru tine, Parinte, cantam cu bucurie unele ca acestea:

Bucura-te, lauda Sfantului Munte;
Bucura-te, de Dumnezeu prea luminata minte;
Bucura-te, iubitorul sfintelor nevointe;
Bucura-te, ravnitorul dumnezeiestilor stiinte;
Bucura-te, a Basarabilor lumina;
Bucura-te, inima, de bucuriile Duhului plina;
Bucura-te, tamaia cea cu bun miros;
Bucura-te, a noastra daruire a celor de folos;
Bucura-te, impreuna cu a ta rudenie dupa trup, Sava cel Sfintit;
Bucura-te, ca in sfanta lui lavra bine te-ai nevoit;
Bucura-te, cela ce ai fost om ceresc;
Bucura-te, cela ce esti inger pamantesc;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 3

Intaistatator al marelor lavre athonite fiind, preacuvioase parinte, chip al nevointelor duhovnicesti te-ai aratat; iar noi pe tine ocrotitor avandu-te, cantam Domnului cu bucurie: Aliluia!

Icosul 3

Chemare de la Dumnezeu avand, sfinte, sa vii in patria ta si sa ridici vetre de lumina duhovniceasca dupa randuiala Sfantului Munte Athos, gradina Maicii Domnului cea binecuvantata, n-ai zabovit a o implini, preacuvioase; si acum multimile calugarilor, chip al nevointelor monahicesti, pe tine avandu-te, laude ca acestea iti aduc neincetat, graind asa:

Bucura-te, a monahilor lumina;
Bucura-te, a noastra mangaiere, care orice durere alina;
Bucura-te, dulce ostenitor;
Bucura-te, al darurilor dumnezeiesti cuprinzator;
Bucura-te, oranduitorul vietii monahicesti;
Bucura-te, cela ce pe pustnici ii intaresti;
Bucura-te, parinte, al oropsitilor ajutator;
Bucura-te, al duhurilor necurate izgonitor;
Bucura-te, purtatorule de Dumnezeu;
Bucura-te, ocrotitorul nostru de orice rau;
Bucura-te, prea blandule pastor;
Bucura-te, al Ortodoxiei aparator;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 4
Cand marele Antonie ti-a poruncit sa treci in Tara Romaneasca, n-ai zabovit, sfinte, si haina intinzand-o peste ale Dunarii valuri, ai trecut, parinte, pe tarmul romanesc, cantand lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 4

La Orastie trecand in Tara Romaneasca, pentru a ridica sfanta manastire, te-ai sarguit parinte, iar Vlaicu Voda ti-a implinit dorirea, zicand catre tine intru umilinta unele ca acestea:

Bucura-te, inger binevestitor;
Bucura-te, al oranduielii monasticesti incepator;
Bucura-te, ca valurile Dunarii te-au ascultat;
Bucura-te, ca marele Antonie, patronul tau, te-a binecuvintat;
Bucura-te, a Basarabilor bucurie;
Bucura-te, ca ei, rudenie dupa trup vor sa te stie;
Bucura-te, ca Ungro-Vlahia se veseleste;
Bucura-te, ca fiu prea iubit pe tine te parneste;
Bucura-te, ca la Vodita asezare de sihastri ai ridicat;
Bucura-te, ca truda ta Dumnezeu o a binecuvantat;
Bucura-te, a Banatului lumina;
Bucura-te, ca ai tai fii duhovnicesti intru adanca smerenie lui Dumnezeu se inchina;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 5

Cum cerbul insetat alearga spre izvoarele apelor, asa sufletul tau, parinte, prin dumnezeiasca chemare a alergat la Cascada Apelor Cristaline si in pestera salasluindu-te, cu ingerii impreuna cantai lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 5

Dupa ce ai izgonit din pestera balaurul ce te ameninta, parinte, patruzeci de zile si patruzeci de nopti ai petrecut in neincetata rugaciune, ca Dumnezeu sa-ti descopere vointa Sa, unde sa ridici marea lavra inchinata Preacuratei Sale Maici si implinandu-ti dorirea, cu bucurie iti cantam unele ca acestea:

Bucura-te, cela ce in pestera te-ai nevoit;
Bucura-te, ca cererile tale s-au implinit;
Bucura-te, iubitorule de sfinte nevointe;
Bucura-te, cunoscatorul inaltelor stiinte;
Bucura-te, asezatorule de cele dumnezeiesti;
Bucura-te, indrumatorul cetelor monahiceeti;
Bucura-te, cela ce te-ai suit la inaltime;
Bucura-te, mangaietorul inimilor crestine;
Bucura-te, iubitorul Sfintelor lui Dumnezeu locasuri;
Bucura-te, cela ce pregatesti ale Duhului salasuri;
Bucura-te, parinte, al nostru invatator;
Bucura-te, al dumnezeiestilor Daruri cuprinzator;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 6

Stand pe o piatra la rugaciune trei zile si trei nopti, parinte, o dumnezeiasca lumina te-a cuprins si ca un stalp de foc, de la cer si pana la pamant s-a facut, din care Domnul ti-a poruncit ca pe acel loc jertfelnic sa ridici; si luminat de raza Duhului Sfant fiind, cu lacrimi de bucurie cantai lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 6

Multime de ucenici adunand, parinte, la Tismana mare lavra ai ridicat, unde, zi si noapte, rugaciuni neincetate se inaltau la Dumnezeul indurarilor, Care savarsea prin tine lucruri mari si prea slavite; iar noi, fiii tai, intru caldura Duhului iti cantam unele ca acestea:

Bucura-te, parinte, al nostru indrumator;
Bucura-te, cel catre Domnul pentru noi, fierbinte rugator;
Bucura-te, vistierie a rugaciunii celei de taina cuprinzatoare;
Bucura-te, a Duhului Sfant placuta asezare;
Bucura-te, a noastra mangaiere;
Bucura-te, in rugaciuni neincetata veghere;
Bucura-te, cela ce de darul lacrimilor te-ai umplut;
Bucura-te, ca prin varsarea acestora, locas Sfantului Duh te-ai facut;
Bucura-te, al monahilor pastor;
Bucura-te, al crestinilor ocrotitor;
Bucura-te, a Valahiei lumina;
Bucura-te, lira, de duhovniceasca viersuire plina;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 7

Prin sfintenia vietii tale, parinte, de mari daruri te-ai invrednicit; ca si duhurile necurate, din cei cuprinsi de ele le izgoneai; si la credinta ortodoxa pe multi i-ai adus, preacuvioase; pentru care si cu bucurie te laudam pe tine, cantand lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 7

Cand imparatul Sigismund a alergat la tine, parinte, cerand indurarea ta pentru fiica lui, care era chinuita rau de duhul necurat din copilaria ei, si vazand-o izbavita si cu totul sanatoasa prin mijlocirea ta catre Domnul, cu lacrimi de recunostinta iti canta unele ca acestea:

Bucura-te, parinte al mangaierii;
Bucura-te, al inimilor credincioase alinatorul durerii;
Bucura-te, izbavitorul celor ce alearga la tine;
Bucura-te, doctoria duhovniceasca a sufletelor crestine;
Bucura-te, a lui Sigismund mirare;
Bucura-te, a lui Mircea prea luminoasa stare;
Bucura-te, ca Sigismund te-a ascultat;
Bucura-te, ca el prin apa botezului s-a luminat;
Bucura-te, propovaduitorul Ortodoxiei;
Bucura-te, risipitorul ereziei;
Bucura-te, iubitorul pravilelor sfinte;
Bucura-te, propovaduitorul dreptei credinte;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 8

Firea focului ai biruit, parinte, ca in mijlocul jeratecului stand ca la doua ceasuri si mai mult, nevatamat ai ramas, preafericite; si impreuna cu ucenicul tau, in mijlocul flacarilor fiind, cantai lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 8

In mare uimire fiind Sigismund cu Mircea, si multimile credinciosilor care erau de fata vazandu-te stand in mijlocul flacarilor fara a te vatama, parinte, preamarind puterea lui Dumnezeu cea mare, care te ocrotea, iti cantau unele ca acestea:

Bucura-te, cela ce depasesti legile firii;
Bucura-te, cel plin de Harul dumnezeirii;
Bucura-te, ca firea focului ti s-a supus;
Bucura-te, ca in mijlocul vapailor stand, cu duhul erai sus;
Bucura-te, minte dumnezeiasca; Bucura-te, inger in fire omeneasca;
Bucura-te, ca orice minte coplesesti;
Bucura-te, ca pe cei ce ispitesc, il umilesti;
Bucura-te, ca toti au ramas fara de glas;
Bucura-te, parinte, de focul dragostei crestine ars;
Bucura-te, a Duhului Sfant iubire;
Bucura-te, a sfintei tale lavre, marire;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 9

Sosind vremea trecerii tale din aceasta viata, catre Domnul, preacuvioase parinte, mai inainte ai fost instiintat. Si pentru ultima data coborand din pestera in sfanta lavra, la prealuminatul praznic al Nasterii Domnului impreuna cu ucenicii tai cantai Dumnezeiescului Prunc: Aliluia!

Icosul 9

Intristare mare i-a cuprins pe toti, parinte, auzind despre trecerea ta din aceasta viata; dar incredintindu-i ca vei mijloci inaintea lui Dumnezeu pentru ei si pentru toti acei care vor cere ajutorul tau in necazurile lor, de bucurie iti cantau unele ca acestea:

Bucura-te, al lavrei tale mijlocitor;
Bucura-te, al tuturor celor ce alearga la tine dulce mangaietor;
Bucura-te, hrana duhovniceasca;
Bucura-te, a noastra tarie sufleteasca;
Bucura-te, al Tismanei inger pazitor;
Bucura-te, al monahilor dulce indrumator;
Bucura-te, corabie duhovniceasca;
Bucura-te, liman sigur celor ce vor sa se mantuiasca;
Bucura-te, a noastra binecuvantare;
Bucura-te, a sufletelor obidite scapare;
Bucura-te, far purtator de-a Duhului lumina;
Bucura-te, ingereasca minte, de intelepciune dumnezeiasca plina;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 10 :

Vazand prea slavita mutarea preacuviosului Parintelui nostru Nicodim cel Sfintit de la pamant la cer, si noi sa ne instrainam de lumea cea desarta si la cele dumnezeiesti sa ne suim, ca impreuna cu dansul sa cantam lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 10

Veniti credinciosilor, sa laudam pe cel minunat intre sfinti, pe povatuitorul monahilor si lauda credinciosilor, pe cel din lavra Tismanei si a Gorjului cununa, pe marele intre cuviosi Nicodim, si cu un glas sa-i cantam cantare de bucurie, asa:

Bucura-te, cela ce in caile Domnului ne esti indrumator;
Bucura-te, ai celor nestiutori invatator;
Bucura-te, a raiului desfatare;
Bucura-te, stea, de dumnezeiasca lumina purtatoare;
Bucura-te, ca din pruncie pe Hristos iubind, lumea o ai defaimat;
Bucura-te, ca pe umerii tai jugul cel bun si sarcina cea usora a Domnului ai luat;
Bucura-te, izgonitorul duhurilor necurate si grabnic ajutator al celor bantuiti;
Bucura-te, izbavitorul copilei indracite si bucuria cea negraita a credinciosilor ei parinti;
Bucura-te, al crestinilor grabnic sprijinitor;
Bucura-te, al sufletelor celor scarbite mangaietor;
Bucura-te, a oropsitilor imbarbatare;
Bucura-te, izbavitorul nostru de a lui Lucifer pierzare;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 11

Niciodata nu vom inceta a spune minunile tale, Parinte Nicodime, ca toate bolile tamaduiesti si pe toti care cer ajutorul tau cel bogat in mila, din necazuri ii izbavesti. Pentru aceasta cu bucurie laudandu-te, cantam lui Dumnezeu, Celui ce te-a proslavit pe tine: Aliluia!

Icosul 11

Spre tine totdeauna nadajduind, te fericim, Preacuvioase Parinte Nicodime, ca ai impodobit cununa vietii duhovnicesti prin dumnezeiasca ta sfintenie, care peste veacuri pilduieste sufletelor dornice de Dumnezeu; si bucurandu-ne, noi robii tai, cu evlavie te preamarim si, laudandu-te, iti cantam unele ca acestea:

Bucura-te, margaritarul cel de mult pret, intarirea vietii duhovnicesti;
Bucura-te, a cuviosilor cununa si ocrotitorul Tarii Romanesti;
Bucura-te, cela ce cu preacuviosii si cu toti sfintii esti impreuna-vietuitor;
Bucura-te, al dumnezeiestii slave mostenitor;
Bucura-te, buna conglasuire a celor credinciosi;
Bucura-te, crestere aleasa, celor evlaviosi;
Bucura-te, ca prin sfintenia vietii tale pe toti i-ai umplut de evlavie;
Bucura-te, lucratorul rugaciunii celei de taina, care este a Duhului Sabie;
Bucura-te, cela ce sabia nevazutilor vrajmasi o ai sfaramat;
Bucura-te, ca duhovniceasca ta mostenire lui Dumnezeu o ai inchinat;
Bucura-te, candela aprinsa a sfintelor nevointe;
Bucura-te, ca toti credinciosti alearga la tine cu credinta;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 12

Minunandu-ne de dumnezeiescul Har, care lucreaza puteri preaslavite prin sfintele tale moaste, Parinte Nicodime, si gandind la razele stralucirii cu care Dumnezeu te-a impodobit, de bucurie negraita cantam noi credinciosii Facatorului de bine: Aliluia!

Icosul 12

Chip al instrainarii te-ai facut, parinte, si de dumnezeiescul Har umplandu-te pe toti i-ai luminat, iar noi prin tine, de duhovniceasa mireasma umplandu-ne, iti cantam unele ca acestea:

Bucura-te, parinte;
Bucura-te, arhimandrite;
Bucura-te, a Darului salasluire;
Bucura-te, a Duhului Sfant iubire;
Bucura-te, luceafar preaslavit;
Bucura-te, de Domnul preamarit;
Bucura-te, preacuvioase parinte;
Bucura-te, iti spunem, prin sfinte simtaminte;
Bucura-te, al nostru bun pastor;
Bucura-te, al saracilor partinitor;
Bucura-te, a celor napastuiti scapare;
Bucura-te, a ratacitilor luminare;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Condacul 13

O, Preafericite Parinte Nicodime, primind a noastra umila rugaciune, mijoceste noua mila Celui Preainalt, si izbavindu-ne din toata ispita, scoate-ne din chinul ce va sa fie, pe toti cei ce te laudam pe tine si cantam lui Dumnezeu: Aliluia!

O, Preafericite Parinte Nicodime, primind a noastra umila rugaciune, mijoceste noua mila Celui Preainalt, si izbavindu-ne din toata ispita, scoate-ne din chinul ce va sa fie, pe toti cei ce te laudam pe tine si cantam lui Dumnezeu: Aliluia!

O, Preafericite Parinte Nicodime, primind a noastra umila rugaciune, mijoceste noua mila Celui Preainalt, si izbavindu-ne din toata ispita, scoate-ne din chinul ce va sa fie, pe toti cei ce te laudam pe tine si cantam lui Dumnezeu: Aliluia!

Apoi se zice iarasi Icosul intai

Ingerii din ceruri te lauda pe tine, preacuvioase parinte, minunandu-se de viata ta cea mai presus de fire; iar multimea calugarilor, lacrimi de bucurie iti aduc tie, cantandu-ti unele ca acestea :

Bucura-te, a ingerilor mirare;
Bucura-te, a demonilor pierzare;
Bucura-te, desfatarea raiului;
Bucura-te, ingere al Darului;
Bucura-te, a cuviosilor cununa;
Bucura-te, a sufletelor noastre duhovniceasca arvuna;
Bucura-te, a Lavrei tale ocrotitor;
Bucura-te, al monahilor indrumator;
Bucura-te, cereasca lumina;
Bucura-te, a nevoitorilor odihna;
Bucura-te, vas de Duhul Sfant purtator;
Bucura-te, al pustnicilor veselitor;
Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

si Condacul intai

Aratatorului nostru de cele ceresti si grabnic folositor, cele de lauda aducem tie noi robii tai, ca unui mare ocrotitor; ci ca cela ce ai indrazneala catre Domnul, izbaveste-ne pe noi dintru toate nevoile, ca sa cantam tie: Bucura-te, Parinte Nicodime, facatorule de minuni!

Dupa care se citeste aceasta 

RUGACIUNE

Sfinte Preacuvioase Parinte Nicodime, primind a noastra umila rugaciune, mijloceste noua mila Celui Preainalt. Izbaveste-ne cu folosinta ta, preafericite, de relele ce vin asupra noastra, ca neincetat sa te slavim pe tine. Stii neputinta firii noastre, dar si credinta o vezi si suspinurile auzi; nu ne lasa, parinte, cand alergam la tine.

Roaga-te Stapanului, pentru noi nevrednicii, sa ierte gresealele noastre si sa ne dea dragoste curata si putere a face tot binele, spre slava Preasfantului Sau nume. Pe tine te cerem si tie ne rugam: ajuta-ne, parinte, ca, desi am gresit din ispita celui rau, dar cu inima zdrobita la tine alergam sa ne ocrotesti de sageata cea ucigatoare a vrajmasului nostru diavol, care raneste de moarte sufletele noastre. Cum ai miluit pe toti care au alergat la tine cu credinta, tamaduindu-i de neputintele lor si pe fata chinuita de duhul necurat ai izbavit-o, asa si pe noi, parinte, ne izbaveste de neputintele noastre sufletesti si trupesti, si prin mijlocirea ta fiind mantuiti, slava, multumita si inchinaciune totdeauna sa inaltam: Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu