Predică la Duminica Ortodoxiei


Pr. Ilie Cleopa

Iubiţi credincioşi,

Biserica lui Hristos dreptmăritoare prăznuieşte astăzi un mare aşezămînt apostolesc şi sobornicesc, anume cultul sfintelor icoane. Acesta s-a aşezat prin hotărîrea Sfîntului şi marelui Sinod Ecumenic al şaptelea de la Niceea din anul 787, la care au luat parte trei sute şaizeci şi şapte de Sfinţi Părinţi şi o sută treizeci şi şase de arhimandriţi şi stareţi de mănăstiri. Sinodul a fost condus din partea Bisericii Ortodoxe de Răsărit de Sfîntul Tarasie patriarhul Constantinopolului. Din partea Bisericii de Apus a fost Petru, arhiepiscopul Romei, însoţit de Petru, prezbiter şi egumen al mănăstirii Sfîntul Sava din Roma, din partea papei Adrian.

Toţi aceşti Sfinţi Părinţi au hotărît cinstirea Sfintelor Icoane şi au dat anatema pe toţi ereticii luptători de icoane, de la care mulţi sfinţi au suferit mari prigoane şi moarte timp de aproape două secole, de la Leon Isaurul, primul luptător împotriva sfintelor icoane şi pînă la Teofil cel de pe urmă. După moartea lui Teofil, prin rîvna împărătesei Teodora şi a Sfinţilor Părinţi s-a stabilit din nou dreapta credinţă şi cinstirea Sfintelor Icoane, cum a fost şi pe vremea Mîntuitorului şi a Sfinţilor Apostoli, căci Iisus Hristos prin minune nefăcută de mîini, a zugrăvit chipul feţei Sale pe maramă şi l-a trimis lui Avgar, regele Edesei (Combaterea sectelor, Chişinău, 1929, p. 510-532). După tradiţia apostolică, Sfîntul Apostol şi Evanghelist Luca, fiind mare pictor, a zugrăvit chipul Maicii Domnului cu Pruncul Iisus în braţe pe cînd era ea în viaţă.

Acest mare adevăr îl adevereşte şi Sfîntul Sinod al 7-lea ecumenic, zicînd: "Noi păstrăm predaniile Bisericii, întăririle înscris sau în nescris. Una din ele porunceşte a face noi închipuiri de icoane pictate, fiindcă aceasta în unirea cu istoria Evangheliei slujeşte spre adeverirea că Dumnezeu Cuvîntul adevărat, şi nu după nălucire, s-a făcut om, şi este spre folosul nostru. Pe temeiul acesta, noi, mergînd pe calea împărătească şi urmînd învăţătura dumnezeieştilor Sfinţilor Părinţilor noştri şi predaniile Bisericii Ecumenice, căci ştim că în ea locuieşte Duhul Sfînt, cu toată stăruinţa şi luarea aminte hotărîm ca Sfintele Icoane să se pună înainte la fel cu închipuirea cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci, fie ele făcute din vopsele sau cu mozaic sau din oricare material. Numai să fie făcute în chip cuviincios" (Ibidem, p. 532-533).

Sfîntul Ioan Damaschin, care a suferit mult pentru Sfintele Icoane, scrie despre ele: "În orice lucru este bine de cunoscut ce este în el adevărat sau mincinos şi care este scopul lui, bun sau rău". Tot aşa, cînd este vorba despre Sfintele Icoane trebuie de cercetat dacă ele sunt adevărate şi pentru care scop sunt făcute. Dacă ele sunt adevărate şi slujesc spre slava lui Dumnezeu şi a Sfinţilor Lui, spre a îndemna la fapte bune, spre îndreptarea fără de prihană şi spre mîntuirea sufletelor, apoi noi trebuie să le primim şi să le cinstim, însă nu în alt fel, decît ca pe închipuiri, ca pilde, ca exemple, ca pe nişte cărţi pentru oameni, ca pe monumente (Ibidem, p. 537).

Fiindcă nu toţi ştiu a citi şi nu pot să se îndeletnicească cu citirea, Părinţii au judecat ca toate faptele lui Hristos vrednice de mărire să le închipuiască pe icoane care ar sluji la scurte amintiri. De multe ori se întîmplă că noi nu gîndim la patimile Mîntuitorului, dar îndată ce vedem icoana răstignirii lui Hristos ne aducem aminte de mîntuitoarele Lui patimi, cădem şi ne închinăm, nu materialului, ci Celui ce este închipuit, asemenea cum ne închinăm, nu materialului din care este făcută Evanghelia sau Crucea, ci la aceea ce se închipuieşte prin ele, adică la puterea Duhului Sfînt ce izvorăşte din ele.

Noi nu ne închinăm materialului din care sunt făcute icoanele. Dacă înaintea noastră se află icoana Domnului, noi ne rugăm, zicînd: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajută-ne şi ne mîntuieşte!" Iar dacă suntem înaintea icoanei Maicii Domnului: "Fii apărătoarea noastră înaintea Fiului Tău, adevăratul nostru Dumnezeu spre mîntuirea sufletelor noastre!" Iar dacă este icoana mucenicului, de pildă Ştefan, noi zicem: "Sfinte Mare Mucenic Ştefane, care ţi-ai vărsat sîngele pentru Hristos şi ai îndrăznit către Dumnezeu, ca întîiul mucenic, fii apărătorul nostru!" Aşa ne adresăm şi către oricare alt sfînt. Iată încotro trimitem noi rugăciunile noastre prin ajutorul Sfintelor Icoane.

Cînd împăratul iconomah, aidoma sectanţilor noştri, afirma pe nedrept că la cele şase Sinoade Ecumenice n-ar fi fost icoane şi că despre dînsele nu s-a vorbit, atunci papa Grigorie îi scria; "Împărate, vezi că nimic nu s-a spus nici de pîine, nici de apă, nici nu s-a spus că se cuvine a mînca sau bea. Însă tu ştii, după tradiţie, că acest lucru este necesar pentru întemeierea vieţii. Aşa şi despre icoane era cunoscut din Tradiţie. Înşişi arhiereii aduceau icoane la Sinod şi nici un om iubitor de Hristos nu porneşte la drum şi nu-şi face călătoria fără de icoane. Aşa fac oamenii lucrători de fapte bune şi plăcuţii lui Dumnezeu".

Leonte de Neapole, combătînd pe iudeii care învinuiau pe creştini pentru cinstirea icoanelor le răspunde: "Ne închinăm feţelor de pe icoane şi închipuirilor sfinţilor, nu ca lui Dumnezeu. Pentru că dacă ne-am închina lemnului icoanei ca lui Dumnezeu atunci ne-am închina la orice lemn. Şi de s-ar fi şters faţa de pe vreo icoană noi am da-o pe foc, cum facem aceasta de multe ori. Noi creştinii, sărutînd cu buzele trupeşti chipul lui Hristos, al apostolului sau al mucenicului, cu sufletul şi cu gîndul nostru sărutăm pe Hristos şi pe sfinţii Lui".

Sfîntul Grigorie de Nyssa vorbeşte despre închipuirea aducerii lui Isaac ca jertfă de către Avraam, icoana spre care cînd căuta, vărsa din ochii lui lacrimi de umilinţă. El mai vorbeşte şi despre icoana Sfîntului şi Marelui Mucenic Teodor Tiron şi despre icoana lui Hristos. Iar Sfîntul Ambrozie de Milan, vorbind despre vedeniile care le-a avut înaintea descoperirii moaştelor Sfinţilor Mucenici Ghervasie şi Protasie, mărturisea că i s-a arătat lui Apostolul Pavel, aşa cum este închipuit pe icoană (Scrisoarea 35). Sfîntul Atanasie cel Mare scrie, despre cinstirea Sfintelor Icoane: "Noi credincioşii ne închinăm la icoane, nu ca la Dumnezeu cum fac elinii. Nu! Ci noi arătăm buna închinare şi iubire către acea faţă care este închipuită pe icoane. Pentru aceasta noi, de multe ori cînd chipul de pe dînsa se şterge, o ardem ca pe un lucru fără de folos".

După cum Iacob, înainte de sfîrşitul său, s-a închinat deasupra toiagului lui Iosif şi prin aceasta a cinstit, nu toiagul, ci pe cel ce îl ţinea, aşa şi noi credincioşii ne închinăm şi sărutăm icoanele, nu pentru altceva, decît că le sărutăm ca pe copiii şi pe părinţii noştri, ca să le arătăm prin aceasta dragostea noastră sufletească; după cum şi iudeii se închinau Tablelor Legii şi celor doi heruvimi turnaţi din aur, cinstind prin închinare nu piatra şi aurul, ci pe Însuşi Dumnezeu care a poruncit să li se facă acestea.

Mărturii despre Sfintele Icoane se află încă mai din vechime. Aşa Sfîntul Metodie de Patara, care a trăit prin veacul al III-lea, scrie: "Închipuirea îngerilor lui Dumnezeu, care se face din aur, ale începătoriilor şi ale stăpîniilor, noi le facem întru cinstirea şi slava lui Dumnezeu". Despre icoane scriu şi Clement al Alexandriei şi Tertulian, care au trăit în secolele II-III.

Sfînta Tradiţie vorbeşte şi despre chipul cel nefăcut de mînă dăruit de Mîntuitorul lui Avgar, regele Edesei. Despre acest chip nefăcut de mînă omenească scrie istoricul bisericesc Eusebiu, care a trăit prin secolul III-IV.

În sfîrşit, însuşi pămîntul vorbeşte împotriva sectarilor luptători contra icoanelor, căci şi acum se descoperă icoane, cruci şi simboluri creştine la săpăturile ce se fac în catacombele din Roma, adică în peşterile unde primii creştini se ascundeau din cauza persecuţiilor păgîne şi săvîrşeau acolo slujbe dumnezeieşti şi înmormîntări ale sfinţilor mucenici. Am vizitat catacombele Romei în toamna anului 1977 şi am văzut acolo cele mai vechi icoane ale Mîntuitorului şi imagini ale Sfintei Cruci. Din icoanele cele mai vechi aflate de învăţaţii arheologi în catacombele Romei subterane, mai importante sunt: Icoana Mîntuitorului din catacomba Sfîntului Calist şi Cina cea de taină de la sfîrşitul secolului al II-lea, Închinarea Magilor, Minunea prefacerii apei în vin, Vindecarea orbului din naştere şi altele, aflate tot în catacomba Sfîntului Calist. În catacombele Domitillei şi Priscilei s-au aflat icoanele Sfintei Familii, a Bunei-Vestiri, a Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, a Patriarhilor şi Proorocilor din Vechiul Testament şi a unor Mucenici din Noul Testament, ce se atribuie tot sfîrşitului veacului al II-lea şi începutul celui de al III-lea. Dar cea mai veche icoană pe care învăţaţii arheologi o atribuie veacului I al creştinismului este chipul Maicii Domnului care ţine în braţe pe Pruncul Cel mai înainte de veci, cu o stea deasupra icoanei.

Toate aceste reprezentări, care s-au aflat în catacombele şi în săpăturile bisericilor vechi de sub pămînt, cu o evidenţă indiscutabilă, ne impun să primim şi să credem că au fost cinstite Sfintele Icoane din cele mai vechi timpuri ale creştinismului. Astfel, în apărarea Sfintelor Icoane ne vorbeşte Sfînta Scriptură, Sfînta Tradiţie şi însuşi pămîntul care ne-a păstrat din primele veacuri ale creştinismului multe din ele. În apărarea lor ne vorbesc şi mintea şi inima noastră.

Iubiţi credincioşi,

Pînă aici am adus atîtea mărturii din Sfînta Scriptură, din Sfînta Tradiţie, de la Sfinţii Părinţi şi din Istoria Bisericii Creştine despre cinstirea Sfintelor Icoane. Acum vom arăta ce este icoana şi ce este idolul. Vă rog să ţineţi minte că "icoana este închipuirea adevăratului Dumnezeu, care într-adevăr există. Iar idolul, sau chipul cioplit este închipuirea dumnezeilor mincinoşi şi născociţi de mintea oamenilor care într-adevăr nu există". De aceea se şi spune că idolul nimic nu este în lume (I Corinteni 8, 4). Deosebirea între idoli şi icoană este ca deosebirea între zi şi noapte, între lumină şi întuneric. Ce însoţire, zice marele Apostol Pavel, este între Biserica lui Dumnezeu şi idoli? (II Corinteni 6, 15-16).

Prin ce se arată cinstirea Sfintelor Icoane? Cinstirea Sfintelor Icoane, după cum învaţă Sfîntul şi Marele Sinod al 7-lea Ecumenic, se arată prin aceea că noi nu considerăm icoana ca Dumnezeu, ci numai ca reprezentare (fotografie, portret) şi, cinstind icoana, nu ne închinăm lemnelor sau vopselelor, ci Celui care este închipuit pe icoană, adică lui Dumnezeu, sfinţilor îngeri, Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi sfinţilor care sunt prieteni ai lui Dumnezeu. Oare noi nu cinstim cu deosebită atenţie chipul patriarhului nostru? Şi văzînd portretul lui nu ne aflăm ca şi cum l-am vedea pe el? Dar dacă vedem în icoană chipul lui Dumnezeu, nu trebuie să-L cinstim?

Dar prin ce se manifestă închinarea la idoli? Închinarea la idoli se manifestă prin aceea că oamenii considerau chipurile cioplite drept dumnezei. Auzi ce zice dumnezeiasca Scriptură: S-au abătut curînd din calea care am poruncit lor şi au făcut viţel şi s-au închinat lui şi au jertfit lui şi au zis: Iată, Israele, Dumnezeul tău, care te-a scos din ţara Egiptului (Ieşire 32, 8; III Regi 12, 28-30). Astfel, trebuie să înţelegem că deosebirea între cinstirea Sfintelor Icoane şi închinarea la idoli este ca între lumină şi întuneric şi după cum omul orb nu deosebeşte lumina de întuneric şi pentru dînsul totul este întuneric, aşa şi omul neînţelept şi rătăcit, nu deosebeşte icoanele de idoli, pentru dînsul orice închipuire este idol, măcar de ar fi acel portret chipul tatălui său.

Însuşi cuvîntul lui Dumnezeu ne porunceşte să deosebim cele sfinte şi cele curate de cele nesfinte şi necurate (Levitic 10, 9-10).

Dar care este folosul duhovnicesc al cinstirii Sfintelor Icoane şi pentru ce ne trebuie Sfintele Icoane? Sfintele Icoane ne trebuie mai întîi în întărirea credinţei, a evlaviei şi trezirea conştiinţei noastre. Al doilea, pentru amintirea faptelor măreţe ale lui Dumnezeu (Deuteronom 6, 7-9) şi ale sfinţilor Lui, ca noi, căutînd la chipurile lor, să ne îndemnăm a urma viaţa lor (Evrei 13, 7). Icoanele ne ajută pentru exprimarea dragostei noastre către Dumnezeu. Dacă noi din dragoste purtăm la noi portretele rudelor şi ale oamenilor care ne sunt aproape, cu cît mai mult suntem datori să purtăm cu evlavie la noi icoanele Mîntuitorului, ale Maicii Domnului, ale sfinţilor lui Dumnezeu.

Apoi, Sfintele Icoane pentru oamenii fără ştiinţă de carte şi pentru copii, sunt ca şi Biblia. Ceea ce în Biblie este tipărit cu litere, aceea pe icoane este zugrăvit cu vopsele. De pildă, despre patimile Mîntuitorului nostru Iisus Hristos nu va putea citi în Biblie cel ce nu ştie carte, însă, privind la icoanele suferinţelor lui Hristos, el va înţelege cu mintea ce este pictat pe icoane şi va simţi mai multă evlavie în inima sa. Biserica lui Hristos cîntă aşa: "Pe Dumnezeu a-L vedea nu este cu putinţă oamenilor, spre Care nu cutează a căuta oştile îngereşti..." Şi în alt loc zice despre Maica Domnului: "Iar prin tine Preacurată, S-a arătat oamenilor Cuvîntul întrupat, pe Care mărindu-L cu oştirile cereşti, pe tine te fericim".

Iubiţi credincioşi,

Pe Dumnezeu nu-L pot vedea oamenii după fiinţă, ca pe un duh. Dar îl pot vedea în chipuri, în imagini, în vederi cunoscute. Pe Dumnezeu L-au văzut oamenii, însă numai indirect sau prin simboluri. Aşa, de pildă, Dumnezeu S-a arătat lui Avraam în chipul celor trei tineri călători (Facere 18, 1-6). L-a văzut pe Dumnezeu şi patriarhul Iacob şi a chemat numele locului aceluia "Vederea lui Dumnezeu" (Facere 32, 30). L-a văzut pe Dumnezeu şi Moise "şi a grăit Dumnezeu către Moise faţă către faţă, ca şi cum ar fi grăit cineva cu prietenul său" (Ieşire 30, 11). Şi a zis Domnul: Auziţi cuvintele Mele: De va fi între voi vreun prooroc al Domnului, în vedenii Mă voi arăta lui şi în somn voi grăi lui. Nu este aşa credincios în toată casa lui Israel ca robul Meu Moise. Gură către gură grăiesc cu el aievea şi nu prin pilde şi el faţa Domnului vede (Numerii 12, 6-8). L-a văzut pe Dumnezeu şi (Isaia 6, 1-5). Daniil, proorocul a văzut pe Dumnezeu Tatăl şi Fiul. A văzut pe Dumnezeu şi Miheia (III Regi 22, 19). Apoi pe Domnul şi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos L-au văzut ucenicii, atît în umilinţă, cît şi în slavă, cît a trăit cu dînşii pe pămînt (Ioan 1, 14; 6, 36).

Apostolul Ioan, vorbind despre Iisus Hristos, aşa începe epistola I-a: Ce era din început, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mîinile noastre au pipăit despre Cuvîntul Vieţii, aceea vă vestim şi Viaţa s-a arătat şi o am văzut şi mărturisim şi vă vestim viaţa cea veşnică, care era la Tatăl şi s-a arătat nouă (I Ioan 1, 1-3). Iar Sfînta Evanghelie zice: Şi Cuvîntul trup S-a făcut şi S-a sălăşluit între noi şi am văzut slava Lui, slavă ca a unuia Născut din Tatăl (Ioan 1, 14).

Pe Iisus Hristos L-a văzut Apostolul Pavel şi după înălţarea la ceruri. L-a văzut pe Hristos cînd Il prigonea (I Corinteni 15, 8; Fapte 9, 3-4). L-a văzut şi primul mucenic Ştefan, cînd era ucis cu pietre şi a zis: Iată văd cerurile deschise şi pe Fiul Omului stînd de-a dreapta lui Dumnezeu (Fapte 7, 56). Pe Duhul Sfînt L-au văzut poporul şi Apostolii, la botezul Domnului în chip de porumbel şezînd peste Dînsul Şi glas din cer s-a auzit: Tu eşti Fiul Meu cel iubit întru care bine am voit (Luca 3, 22). Duhul Sfînt a fost văzut şi în chipul limbilor de foc, la pogorîrea Lui din cer (Fapte 2, 1-4). Încă în multe chipuri S-a arătat Dumnezeu şi Sfinţii Lui, precum în descoperirea Sfîntului Evanghelist Ioan (Apocalipsa 4, 2-3; 5, 6-8).

Astfel, oamenii L-au văzut pe Dumnezeu şi pot să-L închipuiască pentru întărirea şi învăţătura lor în credinţă. Deci nici un motiv nu pot avea sectanţii, care zic că nimenea nu are voie să închipuiască pe Dumnezeu pe Sfintele Icoane.

Iubiţi credincioşi,

Astăzi este prima Duminică din Postul Mare, numită "Duminica Ortodoxiei" sau "a Sfintelor Icoane". Tocmai de aceea am vorbit pe larg despre cinstirea sau venerarea Sfintelor Icoane, întrucît în vremea nostră s-au ridicat în lume multe secte creştine care hulesc icoanele, crucea, biserica, preoţii şi învăţătura apostolică ortodoxă, înşelînd pe mulţi fii ai Bisericii noastre, spre veşnica lor osîndă. Noi vă sfătuim şi vă reamintim învăţătura dogmatică a Bisericii. Închinaţi-vă cu credinţă şi evlavie Sfintelor Icoane şi purtaţi-le în casă, şi oriunde călătoriţi, ca să vă fie de ajutor în izbăvirea de primejdii, ştiind că cinstea dată icoanelor se ridică la sfinţii pictaţi pe ele. Faceţi rugăciuni şi acatiste în faţa icoanelor, mergeţi în pelerinaj la icoanele făcătoare de minuni din ţară şi la moaştele sfinţilor noştri, că veţi primi uşurare şi mare ajutor în necazurile vieţii. De asemenea, cinstiţi Sfînta Cruce, pavăza credinţei, şi o purtaţi cu credinţă, că prin ea izgonim pe diavoli şi liniştim pe sectanţii hulitori de Dumnezeu.

A trecut prima săptămînă din Sfîntul Post, numită şi "Săptămîna Mare". Ne bucurăm că bisericile iarăşi s-au umplut de credincioşi, că aţi postit cu toţii şi că alergaţi cu credinţă şi evlavie la Dumnezeu Mîntuitorul şi nădejdea noastră.

Vă îndemn, fraţii mei, să continuaţi a posti Sfîntul Post şi să vă rugaţi, să citiţi cît mai mult şi să faceţi după putere milostenie şi veţi vedea cîtă bucurie şi pace veţi primi în suflet. Dar, mai ales, vă îndemn să vă spovediţi de două ori la duhovnici şi în aceste zile, şi la sfîrşitul Postului Mare, iar care aveţi dezlegare, să primiţi şi Sfînta Împărtăşanie.

Creştinii evlavioşi, mamele, copiii, bătrînii şi bolnavii sunt datori să se spovedească şi să se împărtăşească de două ori în acest mare post. Siliţi-vă la Hristos. El vă cheamă, vă aşteaptă şi vi se dăruieşte în dar tuturor celor ce păzesc poruncile Lui. Nu treceţi cu vederea dragostea şi harul lui Hristos.

Să-L rugăm pe Fiul lui Dumnezeu să întărească dreapta credinţă şi evlavia ortodoxă, ca să biruim cu puterea Lui şi pe diavoli şi pe sectanţii hulitori, şi pe necredincioşi, şi să trăim veşnic în bucuria şi iubirea lui Dumnezeu. Amin.

marți, 14 decembrie 2010

ACATISTUL SFANTULUI MUCENIC ELEFTERIE


15 DECEMBRIE


Rugaciunile incepatoare

 
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin.
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie !
Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului, Care pretutindenea esti si toate le implinesti, Vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi, si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi !
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Preasfanta Treime, miluieste-ne pe noi. Doamne, curateste pacatele noastre. Stapane, iarta faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre, pentru numele Tau.
Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Tatal nostru, Care esti in ceruri, sfinteasca-Se numele Tau, vie imparatia Ta, fie voia Ta, precum in cer si pe pamant. Painea noastra cea spre fiinta, da ne-o noua astazi, si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.
Pentru rugaciunile Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, ale Sfintilor Parintilor nostri si ale tuturor Sfintilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi. Amin.

Troparul Sfantului
Si partas obiceiurilor si urmator scaunelor Apostolilor fiind, lucrare ai aflat - de Dumnezeu insuflate - spre suirea privirii la cele inalte. Pentru aceasta, cuvantul adevarului drept invatand si cu credinta rabdand pana la moarte, Sfintite Mucenice Elefterie, roaga-te lui Hristos Dumnezeu sa mantuiasca sufletele noastre!

Condacele si Icoasele
Condacul 1 :

Ca pe o podoaba a preotilor si indemnator al purtatorilor de chinuri, toti pe tine te cinstim si te rugam : Sfinte Mucenice Elefterie, pe cei ce praznuiesc cu dragoste pomenirea ta, din multe feluri de nevoi ii elibereaza, rugandu-te lui Dumnezeu neincetat pentru noi toti care-ti cantam : Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Icosul 1 :

Vazandu-te pe tine, Sfinte Mucenice Elefterie, frumusetea arhiereilor si podoaba purtatorilor de nevointe, mare aparator al Bisericii lui Hristos si al adevarurilor credintei, ne-am adunat astazi in sfanta biserica ta, ca dupa cuviinta sa te laudam, zicand :
Bucura-te, pastorul neinfricat al turmei lui Hristos;
Bucura-te, luminator nespus al dreptei credinte;
Bucura-te, putere si intarire a crestinilor;
Bucura-te, cel insuflat de Duhul Sfant;
Bucura-te, pierzator al celor fara de lege;
Bucura-te, cel ce pe multi i-ai adus la inchinarea catre Dumnezeu, Cel in Treime slavit;
Bucura-te, grai al dumnezeiestilor cuvinte;
Bucura-te, alauta cereasca;
Bucura-te, buna mireasma a crestinatatii;
Bucura-te, dar dat noua de catre Dumnezeu;
Bucura-te, chip al preotiei celei adevarate;
Bucura-te, apostol al dreptei credinte;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 2 :

Auzit-am, Sfinte Elefterie, chinurile ce le-ai indurat pentru marturisirea lui Hristos in lume, si ma minunez de taria ce ai aratat-o intru ele. Dar cunoscand ca ti-a fost dat tie de sus, se cuvine sa-I cantam lui Dumnezeu, impreuna, cantare : Aliluia !

Icosul 2 :

Auzind Adrian imparatul de minunile pe care tu le faceai, si cum multe oi adunai in staulul lui Hristos, voind sa te intoarca de la dreapta credinta, a poruncit sa fii adus in fata lui. Dar tu l-ai intampinat cu neinfricata tarie, marturisind cum se cuvine pe Hristos cel nemuritor si Stapan a toate. El insa maniindu-se foarte de purtarea ta, te-a dat pe tine prada multor chinuri, pentru care iti cantam :

Bucura-te, cel ce ai fost intins pe un pat de arama inrosit in foc;
Bucura-te, ca apoi ai fost asezat pe un gratar incins;
Bucura-te, cel ce intr-un vas fierbinte ai fost aruncat;
Bucura-te, cel ce in chinurile tale intr-una te rugai lui Hristos;
Bucura-te, cel ce in ele ai primit dar de nevatamare;
Bucura-te, cel ce din toate aceste nevointe teafar ai iesit;
Bucura-te, intricosata vedere a ingerilor;
Bucura-te, tare nevoitor in chinuri;
Bucura-te, trup sfintit in chinurile muceniciei;
Bucura-te, ca prin ele te-ai facut placut lui Hristos, Mantuitorul tau si al nostru al tuturor;
Bucura-te, rugator catre Dumnezeu pentru turma Lui;
Bucura-te, al nostru neadormit pazitor;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 3 :

Lui Hristos I-ai adus, parinte turme de credinciosi, ca un pastor plin de zel. Iar sfanta ta maica, vazand trupul tau sfintit intru mucenicie, cazut la pamant, si voind a-l saruta, de sabia calaului a fost ucisa. Acum cantarea fiului alaturi de cea a maicii sale se inalta intru miros de buna mireasma duhovniceasca catre tronul slavei, intru placuta rostire : Aliluia !

Icosul 3 :

Arhanghelii cu ingerii se minuneaza, parinte, de credinta ta cea mare. Apostolii cu proorocii vad in tine si in sfanta ta maica - Antimea - pecetea apostoliei lor. Crestinii laolalta spre tine isi indreapta nadejdile lor glasuind :

Bucura-te, cel ce inca de pe pamant ai fost inger in trup;
Bucura-te, cel ce acum locuiesti cu ingerii;
Bucura-te, cel ce de la maica ta ai supt invatatura Apostolilor;
Bucura-te, cel ce ai supus imparatia demonilor;
Bucura-te, cel ce pus fiind intr-un cazan cu fierbinte amestecatura, focul ai stins;
Bucura-te, cel ce legat fiind de un car si tras de cai salbatici, de ingeri ai fost slobozit;
Bucura-te, cel ce pe Coremon eparhul pentru Hristos l-ai castigat;
Bucura-te, cel ce de Duhul Sfant fiind purtat, in munti te-ai salasluit, dupa ce de la chinuri nevatamat ai scapat;
Bucura-te, cel ce pe fiarele salbatice cu dumnezeiesti cuvinte la ascultare le-ai adus;
Bucura-te, cel ce faci minuni de tamaduiri;
Bucura-te, ca prin rugaciunile tale din nevoi pe multi ii eliberezi;
Bucura-te, grabnie ajutator al celor scarbiti;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 4 :

Eresul prin cuvintele tale infruntandu-l, Sfinte Elefterie, cu patimirea ta pe urzitorul minciunii l-ai omorat si cu puterea Celui de sus punandu-l sub picioarele tale, ai ridicat impotriva lui pentru noi, cei ce cadem la a ta mijlocire, semne de biruinta, cantand lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 4 :

Ca unul ce porti numele dumnezeiestii eliberari, sfinte, barbateste ai invatat dreapta credinta, fiind noua pilduitor in toate, iar povetile tale urmandu-le, ne faci sa dobandim ale tale binefaceri, pentru care iti cantam :

Bucura-te, ca prin rugaciunile tale ne fsci., partasi Harului dumnezeiese;
Bucura-te, eliberarea noastra de eursele cele viclene;
Bucura-te, slobozire de asuprirea demonilor;
Bucura-te, ridicare spre cele de sus;
Bucura-te, tamaduitor al ranilor trupesti si sufletesti;
Bucura-te, izvoritor de mirul invataturii;
Bucura-te, necurmata rugaciune catre Dumnezeu;
Bucura-te, aducator de pace si de liniste in caminurile cele bantuite de duhuri rele;
Bucura-te, caruta incarcata de darurile duhovnicceti;
Bucura-te, mangaierea celor intristati;
Bucura-te, izbavire a celor robiti;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 5 :

Cu ploile darurilor tale adapa-ne pe noi cei ce te cinstim pe tine cu credinta, Sfinte Mucenice Elefterie, si savarsim pomenirea ta cu dragoste, doxologie aducand impreuna cu tine lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 5 :

Cu adevarat locuiesti in lumina cea neinserata, facandu-te lumina mai stralucitoare decit soarele. Iar cei ce se apropie acum cu rugaciunea catre tine, se simt ei insisi luminati de stralucirile cele inalte si intru evlavie prea luminata iti cantam unele ca acestea :
Bucura-te, trup mucenicit;
Bucura-te, locas al Duhului Sfant;
Bucura-te, smerenie prea inalta;
Bucura-te, podoaba cerului;
Bucura-te, lauda Iliricului;
Bucura-te, trambita adevarului;
Bucura-te, izvor de sfintenie;
Bucura-te, sabie a Duhului Sfant;
Bucura-te, propovaduitor al Sfintei Treimi;
Bucura-te, ca in toata viata numai frumusetea lui Dumnezeu cautai;
Bucura-te, ca nu te-a spaimantat fierbanteala pornirii fiarelor salbatice;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 6 :

Din lumina patimirii tale ai inflorit ca un pom frumos, podoaba mucenicilor. Iar acum te arati noua floare a Raiului, trimitand pe pamant dumnezeiasca buna mirosire, pe care noi o inaltam Celui Preainalt, cantand cu tine : Aliluia !

Icosul 6 :

Facandu-te gura a lui Dumnezeu pentru a rapi din gura vrajmasului pe credinciosii cel cu cuget istet, i-ai aratat pe acestia mostenitori ai darului Celui de sus. Iar ei intru izbavirea lor cantare ca aceasta iti aduc tie :

Bucura-te, scuturator al lanturilor satanei;
Bucura-te, surpator al eresurilor;
Bucura-te, libertate prea fericita;
Bucura-te, datator al darului cel dumnezeiesc;
Bucura-te, indrumator spre cele de sus
Bucura-te, pierzator al demonilor;
Bucura-te, invatator al infranarii;
Bucura-te, vasul luminii;
Bucura-te, parghie a izbavirii;
Bucura-te, punte spre Ierusalimul ceresc;
Bucura-te, ca altceva nu stiu sa graiesc decat : bucura-te !
Bucura-te, stea a vietii celei duhovnicesti;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 7 :

Minune dumnezeiasca te-ai aratat, fericite, celor ce alearga la biserica ta, de Dumnezeu purtatorule; caci de multe feluri de intristari si de asupriri i-ai scapat pe cei ce - dupa Dumnezeu - spre tine au nazuit cu credinta, rostind cu buze de tina : Aliluia !

Icosul 7 :

Ca cel ce ai indrazneala catre Hristos, Sfinte Elefterie, caci turma Lui o pazesti de lupii vazuti si nevazuti, si nu te intorci de catre cei ce scapa sub acoperamantul sfinteniei tale, da-mi mana de ajutor si mie celui invaluit de pacate, spre a te cinsti cu acestea :

Bucura-te, Elefterie, prea laudate;
Bucura-te, carmuitorule prea bune;
Bucura-te, floarea cea aleasa a ogorului duhovnicesc;
Bucura-te, ierarhul Domnului;
Bucura-te, slujitor lui Dumnezeu cu Arhanghelii;
Bucura-te, ca pe cei ce se roaga tie ii bucuri cu cele de sus;
Bucura-te, fata prea luminoasa a sfinteniei;
Bucura-te, risipitor de furtuni;
Bucura-te, polata a darurilor ceresti;
Bucura-te, curatitor al sufletelor pioase;
Bucura-te, doctorul sufletelor si al trupurilor;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 8 :

Uitandu-te la viata cea statornica, prealaudate, cu adevarat te-ai rastignit lumii, si ca aurul curatit prin foc, asa te-ai curatit si tu prin chinurile patimiriior tale, pentru a rosti apoi intru desavarsita sfintenie lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 8 :

De impresurarile demonilor izbavesti pe oameni, sfinte, cu rugaciunile tale, si de asuprirea cea amara ii scapi pe toti cu alergarea ta catre izvorul bucuriei, pentru a-i adapa din belsug, ca intru multumita sa-ti cante tie :

Bucura-te, Elefterie;
Bucura-te, preasfintite;
Bucura-te, preafericite;
Bucura-te, indreptarea celor rataciti;
Bucura-te, izbavitorul celor intristati;
Bucura-te, rusinarea demonilor;
Bucura-te, ca prin tine dobandim usurarea;
Bucura-te, slujitor al Harului;
Bucura-te, cel ce ineci duhurile viclene in marea cea de foc;
Bucura-te, ca legi gura celor ce uneltesc rele;
Bucura-te, ca dai putere celor osteniti;
Bucura-te, ca imblinzesti sfatuirea cea rea;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 9 :

Nu pricep de unde voi incepe a-ti aduce lauda, preasfinte; ce cantare iti voi canta, sau cu ce cununi te voi incununa? Ca de-mi voi aduce aminte de patimirile tale, ma cutremur; iar de vorbirea cu fiarele salbatice ma minunez. De aceea impreuna sa slavim puterea Celui Preainalt, cea vadita lumii prin tine, cu cantarea : Aliluia !

Icosul 9 :

Cu sangele tau cel curs pentru dragostea lui Hristos spala si intinaciunea pacatelor mele, si cu multimea minunilor schimba cugetele celor ce pandesc sufletul meu intru rautate, ca intru liniste si deplina desfatare a slavei celei de sus sa ma indrept catre tine zicand :

Bucura-te, cel ce alungi nelegiuirea;
Bucura-te, pamant roditor de dreptate;
Bucura-te, margaritarul Domnului;
Bucura-te, straja impotriva relelor uneltiri;
Bucura-te, povatuitor, de Dumnezeu inteleptit, al poporului;
Bucura-te, raza de bucurie;
Bucura-te, lumina a sfintei mariri;
Bucura-te, gand de intarire al celor scarbiti;
Bucura-te, dar ceresc biruitor al sagetilor vicleanului;
Bucura-te, mare aparator al celor ce cheama numele tau intr-ajutor;
Bucura-te, al saracilor miluitor;
Bucura-te, al vaduvelor sprijinitor;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 10 :

Numele tau mai mult decit oricare dintre sfinti s-a facut noua mangaiere, Preafericite Sfinte Elefterie, caci el insusi ne vorbeste de la sine de eliberarea noastra din nevoi; iar aflarea de bunatati intru pomenirea lui ne indeamna a canta lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul 10 :

Obositi de valurile cele rele ce vin asupra noastra si neputandu-ne lupta cu ele fara ajutorul tau, preafericite, neavand pocainta deplina pentru pacatele noastre cele multe, cadem cu tine la milostivirea lui Dumnezeu si te rugam sa ne izbavesti de-a pururea cu rugaciunile tale catre Domnul. Si asa intariti intru dragostea cea catre Ziditorul nostru sa laudam ispravile tale, zicand :

Bucura-te, zid de scapare;
Bucura-te, turn de ocrotire;
Bucura-te, pavaza prea tare;
Bucura-te, coiful mantuirii;
Bucura-te, ajutator neobosit;
Bucura-te, mucenice, prea folositorule;
Bucura-te, surpatorul mandriei celor potrivnici;
Bucura-te sulita a puterii Celui de sus;
Bucura-te, muntele de biruinta a credintei in Hristos;
Bucura-te, cetate pazitoare a dreptatii dumnezeiesti;
Bucura-te, scara conducatoare spre cer a celor smeriti;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 11 :

Tu esti Pastorul cel mare, sfinte, al turmei lui Hristos, pe care ducand-o la pasunea cea duhovniceasca o adapi din izvorul Raiului, ca intru desfatarea vederilor celor prea inalte sa laude pe Dumnezeu, zicand : Aliluia !

Icosul 11 :

Ca un luceafar ai stralucit in tinutul Iliricului, intunericul inselaciunii gonind si savarsind pururea tamaduiri; prin tine Dumnezeu S-a preamarit, pentru care auzi de la noi acum acestea :

Bucura-te, prin care Biserica s-a intarit;
Bucura-te, prin care capistile idolesti s-au prabusit;
Bucura-te, cel ce vrajile le-ai spulberat;
Bucura-te, cel ce credinta lui Hristos luminata ai sadit;
Bucura-te, cel ce prin propovaduirea ta lumea s-a mantuit;
Bucura-te, cel ce cu pretul vietii pe Hristos ai marturisit;
Bucura-te, cel ce in ceruri vorbesti acum cu ingerii;
Bucura-te, cel ce vezi pururea fata lui Dumnezeu;
Bucura-te, ca vrei cu fericirea ta sa ne fericesti si pe noi;
Bucura-te, ajutatorul celor osteniti;
Bucura-te, cel ce glasuiesti lui Dumnezeu dintru sfintenia ta;
Bucura-te, straja neadormita a tuturor crestinilor;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 12 :

Propovaduitor al dreptei credinte fiind si lucrator cu dar deplin in via Domnului, te-ai marturisit pe tine sluga buna si credincioasa. De aceea, chemat acum la dreapta Parintelui Ceresc, ne ajuti a-L slavi impreuna cum se cuvine, cu cantarea : Aliluia !

Icosul 12 :

Canti acum in ceruri - ca mai inainte cu oamenii - veselindu-te, fericite, cantarea cea intreit sfanta lui Dumnezeu, pe Care roaga-L pentru cei ce te cinstesc pe tine cu acestea :

Bucura-te, locuitor al cerului;
Bucura-te, luminator al celor de pe pamant;
Bucura-te, sprijinitor al celor impovarati;
Bucura-te, fierbinte mijlocitor catre Dumnezeu;
Bucura-te, vazator al slavei ceresti;
Bucura-te, izvor de mangaiere;
Bucura-te, toiag infrunzit al bunelor nadejdi;
Bucura-te, linistea sufletelor bantuite de duhuri rele;
Bucura-te, sporul muncii cinstite;
Bucura-te, mustrator al bogatilor nemilosi;
Bucura-te, cel ce nu te intorci de la nevoile pamantenilor;
Bucura-te, tamaduitor al ranilor sufletesti si trupesti;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Condacul 13 :

(acest condac se zice de trei ori)

O, Preasfinte Elefterie, capetenia sfintilor mucenici, primeste de la noi aceste laude ce din tot sufletul le aducem tie in sfanta biserica ta, si cazand catre tine cu umilinta, nadajduim sa te rogi lui Dumnezeu pururea pentru noi, cei ce cantam : Aliluia !

Apoi se zice iarasi Icosul intai

Ca pe o podoaba a preotilor si indemnator al purtatorilor de chinuri, toti pe tine te cinstim si te rugam : Sfinte Mucenice Elefterie, pe cei ce praznuiesc cu dragoste pomenirea ta, din multe feluri de nevoi ii elibereaza, rugandu-te lui Dumnezeu neincetat pentru noi toti care-ti cantam : Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

si Condacul intai

Vazandu-te pe tine, Sfinte Mucenice Elefterie, frumusetea arhiereilor si podoaba purtatorilor de nevointe, mare aparator al Bisericii lui Hristos si al adevarurilor credintei, ne-am adunat astazi in sfanta biserica ta, ca dupa cuviinta sa te laudam, zicand :
Bucura-te, pastorul neinfricat al turmei lui Hristos;
Bucura-te, luminator nespus al dreptei credinte;
Bucura-te, putere si intarire a crestinilor;
Bucura-te, cel insuflat de Duhul Sfant;
Bucura-te, pierzator al celor fara de lege;
Bucura-te, cel ce pe multi i-ai adus la inchinarea catre Dumnezeu, Cel in Treime slavit;
Bucura-te, grai al dumnezeiestilor cuvinte;
Bucura-te, alauta cereasca;
Bucura-te, buna mireasma a crestinatatii;
Bucura-te, dar dat noua de catre Dumnezeu;
Bucura-te, chip al preotiei celei adevarate;
Bucura-te, apostol al dreptei credinte;
Bucura-te, Sfinte Mucenice Elefterie, mare facator de minuni !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu