Se spune ca imparatul Claudius al II-lea nu reusea sa-si adune oastea pentru ca barbatii refuzau sa se inroleze. Credea ca motivul era acela ca barbatii romani nu voiau sa isi paraseasca sotiile. Din cauza acestui fapt, imparatul a interzis logodnele si nuntile in Roma. Un preot crestin, pe nume Valentin, a intuit imediat ca tinerii au primit o ispita greu de purtat; o fi vazut cu siguranta ca interzicandu-li-se casatoria, unii tineri, deznadajduind, au cazut prada desfraului, traiului in concubinaj.
Dupa cum se observa, Sfantul a accentuat valoarea Tainei Cununiei. Cu siguranta ca a facut-o pentru a-i feri de desfranare, de concubinaj pe cei ce apelasera la el. Sfantul Valentin L-a marturisit pe Hristos ca si Sfantul Pavel odinioara care le spunea corintenilor: Fugiti de desfranare! Orice pacat pe care-l va savarsi omul este in afara de trup. Cine insa se deda desfranarii pacatuieste in insusi trupul sau (I Conrinteni 6,18).
Ne intrebam ce legatura are Sfantul Valentin cu paganul Cupidon, fiul bezmetic al zeitei dragostei Venus, cu casatoriile de o zi (mai bine zis de-o noapte), cu chefurile monstruoase de prin statiunile turistice si concursurile cu premii constand in pachete de prezervative. Garantat, nu-i nici o legatura. De aceea spuneam ca Saint Valentine nu-i mucenicul lui Hristos. Mai mult, ne aminteste de zeii greci inchipuiti dupa poftele oamenilor sau de betiile dionisiace.”
De ce ne place atat de mult “Saint Valentines”?
un articol de Pr. Savatie Bastovoi
Sarbatorile traditionale sunt zambetul unui popor. E destul sa nimeresti la una din ele ca sa afli, fara cuvinte, o istorie de secole, uneori de milenii. La noi, la romani, una din aceste sarbatori a devenit “Saint Valentines”.
Aceasta sarbatoare, fara indoiala, are in ea o putere uluitoare. Desi romanii au aflat de existenta ei de putina vreme, iar multi inca mai invata sa-i pronunte denumirea corect, totusi ea adevenit foarte populara, starnind mai multa verva si pregatiri decat sarbatorile deja invechite, cum sunt Craciunul si Pastele.
Trebuie sa fie un mister la mijloc, pentru ca altfel e greu de explicat ceea ce s-a petrecut in Romania. Cum un popor cu o istorie atat de indelungata, cu traditii sarbatoresti si folclorice, cum putine popoare mai sunt pe lume, a uitat intr-un an totul si a ramas cu aceasta sarbatoare straina?
Este, intr-adevar, un rebus psihologic sa explici cum tineri care nu au citit niciodata viata unui Sfant arata atata entuziasm fata de acest “Saint Valentines”.
Cultul Sfintilor a fost intotdeauna un prilej de poticneala in calea spre biserica, deoarece oamenii, de regula, nu pot accepta sa se inchine in fata unui alt om. Protestantii gasesc in acest cult al nostru dovada cea mai buna ca suntem idolatri, cad dam oamenilor cinstea cuvenita “unui singur Dumnezeu”. Ateistii vad in cultul Sfintilor un semn de alienare, o metoda de a-l supune si complexa pe om prin contrapunerea unui ideal inventat si irealizabil. Chiar si printre ortodocsi exista multi care inca nu si-au rezolvat aceasta problema: cum sa se inchine in fata unui simplu om, nu e mai bine sa se inchine direct lui Dumnezeu?
Intr-un cuvant, de la reforma lui Luther in 1517 si pana astazi preotii si credinciosii ortodocsi (si romano-catolici) apara cu multa dificultate credinta in Sfinti. Multi credinciosi ai Bisericii noastre au trecut la protestantism anume pentru ca nu si-au putut rezolva acest conflict de constiinta: cum asa,in Biblie scrie sa nu te inchini, iar eu ma inchin? Deci, pana si cei care, vorba vine, cred in Dumnezeu, vedem ca refuza cinstirea Sfintilor. Si cand colo, dupa cateva reclame cu inimioare la ProTV, milioane de tineri imbratiseaza cultul Sfintilor, cei mai multi chiar inainte de a crede in Dumnezeu! Acest Pro TV a “convertit” in cateva zile mai multa lume decat Hristos in timpul vietii Sale pamantesti! Numai acest fapt trebuie sa ne puna pe ganduri in ce priveste calitatea acestui mod de sarbatorire a Sfintilor.
Este, intr-adevar, un mister, misterul irationalitatii dezlantuite al betiilor dionisiace invesmantat in numele unui mucenic al lui Hristos. Mi se pare interesant de discutat in jurul acestei asocieri paradoxale. Prin ea am putea arunca un con de lumina asupra multor ciudatenii din viata noastra, dar mai ales, ceea ce este si mai neplacut, sa ne convingem de existenta unor reaiitati in care, de altfel, nu prea credem.
Oamenii nu rabda un Dumnezeu care sa se amestece in viata lor. Ei cred ca ceva poate sa existe, insa ceea ce exista trebuie sa se incadreze in campul lor de cunoastere si, mai ales, in campul preferintelor si al preocuparilor lor. Nietzsche, care declara cu seninatate ca el este antihristul, nu lepada niciodata de pe limba numele lui Dyonisos si Zarathustra. Insa faptul de a nu recunoaste existenta lui Dumnezeu nu-L poate face pe Dumnezeu sa dispara din Univers, chiar si numai pentru ca sunt unii care il roaga sa ramana.
De unde acest amestec de sete dezlantuita de pacat si sfintenie?
[...] Oamenii au simtit dintotdeauna nevoia sa dea faptelor lor un caracter universal si nobil, mai ales caracterele tari si energice, cum sunt tinerii. Pentru ca universul spiritual la aceasta varsta e suficient de restrans, tanarul atribuie continut metafizic tuturor sentimentelor si chiar senzatiilor mai puternice. Era si mai firesc sa fie asa intr-o lume in care tarabele cu carti despre meditatie si descoperiri din Tibet sunt mai numeroase decat tonomatele de apa gazoasa din orasele sovietice.
Unii gasesc ca e foarte “tare” sa ai basca si skateboard, altii se lauda cu brichete. Insa acestea reprezinta cazuri particulare, cel mult grupuri, dar nu pot fi generalizate. Aceste ocupatii raman in zona minorului chiar si in mintea tanarului. Ele nu stau in firea noastra, adica ele au patruns artificial in viata noastra, de aceea ne putem lipsi de ele foarte usor o data cu varsta. Dincolo de acestea insa exista ceva de care nimeni nu sepoate lipsi, acel ceva este dragostea, care in mintea tanarului o reprezinta ideea cuplului fericit. Orice obstacol in calea realizarii acestui cuplu este vrednic de dispret. Obstacolul cel mai mare insa este morala crestina si parintii. Tanarul indragostit se trezeste dintr-odata atacat, pe de o parte, de Dumnezeu si, pe de alta, de proprii parinti. El ramane, ce dureros, fara origini.
Traditia romano-catolica a rezolvat genial acest conflict, inventand aceasta sarbatoare a Sfantului Valentin. Tanarul nu numai ca este incurajat sa aiba o “prietena”, ci dobandeste si binecuvantarea Bisericii, adica a lui Dumnezeu, prin care se impaca si cu parintii, si cu istoria. El nu numai ca isi pastreaza ceea ce a avut, ci dobandeste si ceea ce nu avea. E un fel de a impaca oaia cu lupul.
0 astfel de “impacare” nu a existat niciodata in Biserica de Rasarit, ea nu exista nici in Evanghelie. Singura nunta descrisa in Noul Testament, nunta din Cana Galiieii, la care Hristos savarseste prima din minunile Sale, preschimbarea apei in vin, are un deznodamant foarte curios - mirele, Simon Canaanitul, isi va lasa mireasa si va deveni unul din cei doisprezece Apostoli, ca sa moara in cele din urma ca mucenic in orasul Snanir, din Persia, rastignit in chipul lui Hristos.
Si tocmai pentru ca noi am avut fericirea (sau nefericirea, pentru multi) de a ne naste in zodia lui Hristos, nu mai putem sa mergem la templul Afroditei avand in piept insigna cu Sf. Vaientin. Vremea Luperkaliilor a trecut, fecioarele care isi pierdeau fecioria pe malul Tibrului in vremea Imperiului Roman nu trebuie sa si-o piarda astazi in numele Sf. Valentin cu aceeasi seninatate. Nu trebuie sa primim aceste soapte demonice, daca avem macar o mica simpatie pentru acest Sfant Vaientin, iar daca ne place mai mult sa ramanem in desfrau, atunci sa-l uram pe acest Sfant Valentin, sa-l uram cu adevarat, dupa cum si el a urat desfranarea noastra!
Tanarul are cel putin doua motive de a se alatura acestei sarbatori: fie ca e impins de pofta trupului, ceea ce e firesc, fie de acea placere a lui Nietzsche de a rescrie religia crestina, ceea ce e demonic. Nietzsche, care se credea atat de puternic, a ajuns sa fie strivit de demonul sau. Faptul ca boala lui Nietzsche si toate ideile lui au fost insuflate de duhurile intunecate o arata ultima sa scrisoare, in care bolnavul semneaza cu numele impotriva caruia a luptat toata viata, nu fara o influenta straina voii sale: “Crucificatul”.
Cert este ca si cei care sarbatoresc aceasta sarbatoare sunt posedati de demoni nu numai pentru ca reclameaza desfraul, ci mai ales pentru ca se acopera cu numele unui mucenic al lui Hristos, asa ceva poate sa faca numai demonii. Iisus Hristos, ieri si azi si in veci, este acelasi. Sa nu ne gandim ca daca vom fi multi, Il vom constrange pe Dumnezeu sa schimbe legile moralei divine, dupa cum se obtin azi legi in urma mitingurilor din piete. Aceste teologhiseli prea libere in jurul Sfintilor si a credintei crestine sunt extrem de grave si credem ca la ele s-a referit Dumnezeu, in relatarea lui Asaf: Iar pacatosului i-a zis Dumnezeu:
“Pentru ce tu istorisesti dreptatile Mele si iei legamantul Meu in gura ta? Tu ai urat invatatura si ai lepadat cuvintele Mele inapoia ta. De vedeai furul, alergai cu el si cu cel desfranat partea ta puneai. Acestea ai facut si am tacut, ai cugetat faradelegea, ca voi fi asemenea tie; mustrate- voi si voi pune inaintea fetei tale pacatele tale”.
Daca iubesti pe cineva cu adevarat si vrei sa-ti unesti viata cu el, du-te si spune-i si casatoriti-va. Dar cum poti sa vinzi declaratii de dragoste intr-o emisiune televizata pentru un tricou sau o basca nenorocita? Atata costa cuvintele tale?Fata pe care o iubesti nu-ti este deajuns premiu si spectator al dragostei tale sau crezi ca te va iubi mai mult daca va vedea ca ceea ce ii spui numai ei in taina vei putea spune si unei pizza? Nu este o mai mare umilinta decat a-ti vedea iubitul sau iubita spunand si altcuiva cuvintele pe care credeai ca ti le spune numai tie. Sau nu intelegi ca daca o poate spune la microfon, o poate spune si altcuiva, cand nu esti tu de fata?
Dar cat de umile sunt acele perechi de “adulti” care se expun pentru aplauze. Cum poti sa fii femeie la 40 de ani inca necasatorita? Asta inseamna sau ca ai fost dezmatata sau sfanta. Si in primul si in al doilea caz mai bine este sa nu mai spui la nimeni. Iar daca ai fost casatorita, nu ti-e rusine de sotul si de copiii tai care poate te vad? Unde v-ati indragostit voi asa de tare la aceasta varsta? Amandoi plini de ranile trecutului, de puroiul dezamagirilor care dor. Aveti nevoie ca altii sa va convinga ca va sta bine impreuna si va potriviti, pentru ca voi nu va puteti rupe din inima imaginea primei iubiri pe care nu mai aveti putere sa o intoarceti inapoi. Un bilet pentru doi la discoteca pe care il veti castiga in schimbul rusinii traite ma indoiesc ca ar putea lecui ranile voastre.
Toata aceasta ceata de cuvinte incearca sa acopere adevarul despre durerea singuratatii. Cine nu stie ca declaratiile de dragoste sunt mult mai rare decat certurile? Ele sunt atat de rare, incat incap toate intr-o emisiune. Daca ne-ar ajunge putere ca sa ne scuturam capetele de ameteala reclamelor si am feri putin aceasta perdea artificiala, ca sa privim ce se petrece dincolo de declaratiile de dragoste, am vedea fata cruda a realitatii. In SUA, 53% de femei sunt singure, 20% nu au fost casatorite niciodata si 33% sunt divortate sau vaduve. Un raport elaborat de Alianta Evanghelica din Marea Britanie arata ca 44% din barbatii sub 30 de ani, enoriasi ai Bisericii Evanghelice (care nu accepta calugaria! n. m.), sunt singuri.
Crimele de familie sau intre amanti sunt extrem de frecvente. In timp ce la televizor se pocnesc baloane si se aplauda cea mai ingenioasa declaratie de dragoste, politia semneaza cronici de felul: “24.07.2000, satul Mandresti, judetul Balti. In casa sa, cetateanul R., anul nasterii 1957,fiind beat, i-a cauzat o rana de cutit in regiunea inimii sotiei sale, decesul a survenit instantaneu. / 13.07.2000, comuna Suruceni. La miezul noptii, cetateanul P., anul nasterii 1956, a lovit-o cu un topor in cap pe fosta sa sotie, provocandu-i o rana mortala. / 02. 04.2000, Chisinau, str. Vasile Lupu. In urma unui scandal iscat intre sotii G., femeia si-a lovit sotul cu un ciocan in cap, traumatizandu-l mortal. Peste doua zile a scos cadavrul din casa si i-a dat foc. / La 22.06.2000, satul Galaseni, judetul Balti. Cetateana S., a. n. 1952, cu un topor i-a cauzat rani in regiunea capului concubinului sau B, a.n. 1959, care, ulterior, a si decedat”.
Numai in anul trecut, in Republica Moldova, aproape 30% dintre femeile asasinate au fost omorate de catre soti, ex-soti si amanti. Doar 3% dintre barbatii asasinati au fost omorati de catre sotii, foste sotii sau amante. Sotii, fostii soti, amantii si fostii amanti au savarsit mai mult de 26% dintre toate violurile si agresiunile sexuale. In 45% din cazuri, fetele mai in varsta de 12 ani atacate de un grup de barbati au recunoscut printre acestia persoane cunoscute.
Numarul cazurilor cand femeile au fost atacate de catre parteneri intimi a fost de 3 ori mai mare intre sotii ce traiau separat in comparatie cu cei divortati si aproximativ de 25 de ori mai mare decat cei casatoriti. Femeile de toate rasele au suportat intr-o masura egala atacuri din partea partenerilor intimi. Femeile maltratate capatau leziuni corporale grave, fiind atacate de catre cunoscuti mai des decat atunci cand erau atacate de catre straini.
[...] Si asta este doar o secventa, poate cea mai neinsemnata din spectacolul care se da dupa culisele declaratiilor de dragoste. Aici ar trebui sa anexam statistica avorturilor, a sinuciderilor. Dar cine poate sa faca o statistica a noptilor nedormite, a crizelor de gelozie, statistica primelor fumuri de tigara pe care le trage o fata dupa ce o paraseste iubitul? Cine face 0 statistica a lacrimilor pe care le varsa femeile dupa ce le poseda sotul beat? Cine face o statistica a simpatiilor femeilor trecute de treizeci de ani, care nu-si mai iubesc barbatii? Inima omului nu e o jucarica pe care poti sa o infrumusetezi cu o fundita rosie, ea e ceva mai mult. Iar dragostea nu incape intr-o caricatura cu catelus de pe o felicitare americaneasca. Dragostea nu se masoara.
Toata aceasta mascarada e infiorator de trista. Tanar fiind, cum poti sa imbraci aceasta masca de bufon si sa uiti inaltimile de unde ai coborat, ca sa spui cateva replici pe aceasta scena a desertaciunii in schimbul unor ochelari de soare? Cine e rau? Sfantul Valentin? Nu. Dragostea? Sigur ca nu. Rea e numai atitudinea.
Toata drama vietii noastre are la baza aceste jocuri necugetate ale tinerilor cu trupurile si sufletele lor. Tocmai pentru ca dragostea trebuie traita, nu trebuie sa o consumati degraba, tocmai pentru ca e frumoasa, nu trebuie pusa spre vanzare, tocmai pentru ca e atat de rara, nu trebuie neglijata cand se iveste. Cum poate ceva atat de frumos, atat de inaltator, atat de rar si atat de scump ca dragostea sa-ti iasa in cale chiar in acele zile neghioabe cu baloane si discutii fara haz? Nu credeti chiar pe oricine face astfel de declaratii, daca vreti sa le auziti macar o data in viata spuse cu sinceritate.
Nu construiti palatul prieteniei voastre din caramizile multe si stralucitoare, care se dau pe gratis, ale poftei, ci cautati pietrele tari ale iubirii adevarate. Caci pofta, care este tot timpul in miscare, s-ar putea sa va lase singuri si sa plece, iar dragostea…, dragostea nidodata nu cade.
Toate-mi sunt ingaduite, dar nu toate de folos. Toate imi sunt ingaduite, dar nu ma voi lasa biruit de ceva. Morala crestina nu ne interzice sa ne indragostim, ci numai ne recomanda sa nu ne ucidem intre noi. Cati ulcerosi nu mananca muraturile care le plac, ca sa nu-si produca dureri? Cati nu beau bere si nu se duc in baruri, chiar nu mananca carne, pentru ca aduna bani pentru masina sau televizor? Ce sa mai spunem de afaceristii care muncesc in strainatate si nu-si vad familia cu anii pentru niste bani nenorociti? De ce dar ne mira ca unii oameni folosesc cu masura placerile acestei vieti, ca sa nu ajunga la catastrofele in care au pierit semenii lor?
“Trupul nu este pentru desfranare, ci pentru Domnul, si Domnul este pentru trup.” Cei care incalca aceasta lege de neschimbat se supun riscurilor descrise mai sus, ei nu vor scapa niciodata de tirania propriilor patimi si de tirania demonilor. Ei nu vor ajunge niciodata la dragoste.
S-ar parea ca e o contradictie in doctrina crestina: pe de o parte, Dumnezeu ne-a facut atat de frumosi si a lasat atractia aceasta atat de puternica intre barbat si femeie, iar pe de alta parte, ne recomanda fecioria. Ce-i asta, un fel de sadism divin? Da, pofta a sadit-o Dumnezeu, si, daca vreti, pofta a tinut omenirea pana acum.
Nu, nu numai pentru ca prin ea se nasc oameni noi, ci pentru ca, daca nu ar fi fost pofta, barbatii si-ar fi omorat pur si simplu femeile, iar femeile ar fi fugit de ei. E atat de putina dragoste intre femei si barbati, incat numai pofta ii poate tine impreuna. Cate perechi au fost gata sa se desparta pentru totdeauna, dar pofta i-a intors inapoi. Dumnezeu stia asta.
Exista doua atractii diferite, una irationala, cea a poftei, care nu poate sa lipseasca, si cea a dragostei, la care se ajunge prin virtute. Mai inainte de a alerga la PRO TV ca sa-ti ridici talonasul de castigator, intreaba-te daca ai priceput care e diferenta intre ele, Daca nu vezi nici o diferenta, alearga mai departe.
Acum, o lume intreaga sarbatoreste biruinta poftei asupra dragostei. Chipul omenesc se retrage timid de pe arena lumii si in locul lui apare Animalul. Aceasta se simte in toata arta moderna, aceasta vedem in tablourile baroc, cu femei care ne arata spatele in locul fetei. Aceasta vedem in filmele cu masti de animale umanizate, gen StarTrek. Aceasta se remarca la femeile tinere care nu se mai vad din cauza picioarelor si a sanilor si a tinerilor din care au ramas numai gecile si pantalonii. A disparut din viata noastra chipul pur si simplu, fata celui iubit.” http://www.eph.md/news/invatatura_de_credinta/5056.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu